In de interne analyse wordt beschreven wat het bestaansrecht is van de onderneming. Binnen de interne analyse is het doen van interviews om een deelvraag te beantwoorden cruciaal. Zorg dat de geïnterviewde persoon een expert is in zijn gebied. Het aantal interviews wat je doet is minder van belang.
Criteria waaraan een betrouwbare bron voor een interview moet voldoen:
- De persoon heeft een boek geschreven over zijn/haar vakgebied.
- Heeft 1 á 2 interviews geschreven over zijn/haar vakgebied.
- Heeft minimaal 3/5 jaar ervaring in de branche op strategisch niveau.
Een betrouwbare bron moet aan minimaal één van deze criteria voldoen. Maar als een bron aan meerdere criteria voldoet, komt dit de betrouwbaarheid ten goede. Voor het opstellen van interview vragen kan het 7S model worden gebruikt. Dit model geeft antwoord op de volgende vragen: Waar zitten de knelpunten in de organisatie en hoe kan dit worden verholpen voordat er een marketingstrategie kan worden ontwikkeld?
Onderstaande punten kunnen helpen om een goed beeld te krijgen van een organisatie tijdens een interview. Dit zijn allemaal punten die uiteindelijk invloed hebben op de ontwikkeling van de marketingstrategie.
Huidige missie en visie
De missie en visie moeten in lijn zijn met de strategie.
Strategie
Je wil weten hoe het bedrijf tegen de markt aankijkt, voordat je een bepaalde strategie gaat inzetten. Concurreert de organisatie op prijs, met een uniek product of vestigen ze hen aandacht op een segment?
Positionering
Door middel van het SDP-model wordt de positionering van de organisatie achterhaalt om zo de doelgroep te benaderen.
Marketingmix
Hoe worden producten in de markt gezet. Welke producten? Waar worden ze verkocht (plaats)? Hoe worden ze gepromoot? En tegen welke prijs worden ze verkocht? In de marketingmix wordt dit uitgelegd.
Huidige financiële situatie
Zijn de kengetallen positief en hoe is de omzet verdeeld per categorie?
Nog geen reacties, laat een reactie achter!