Marketingstrategie is een juiste fit tussen markt en organisatie om vervolgens de doelgroep te benaderen met de marketingmix.

Bepaling van marketingstrategie

De marketingstrategie bestaat uit beslissingen ten aanzien van:

  1. bepalen van de doelgroep;
  2. bepalen van het budget;
  3. realiseren van doelstellingen

Formule

De formule die vaak wordt gebruikt voor marketingstrategie is het volgende:

De “wie” vraag

  1. Wie is doelgroep?
  2. Op welke manier kan je de doelgroep bereieken?
  3. Welke mensen wil je aanspreken?
  4. Welke mensen wil je uitlokken?

De “wanneer” vraag

  1. Wat is de beste datum om de doelgroep te benaderen
  2. Welk tijdstip levert de meeste interactie op?

De “waar” vraag

  1. Waar kun je de campagne het beste plaats laten vinden
  2. Welke social mediakanalen zijn het meest effectief voor deze campagne?

De “waarmee” vraag

  1. Waarmee kunnen we de campagne het beste tot uiting laten komen?
  2. Welke content is geschikt en spreekt de doelgroep aan.

De “hoe” vraag

  1. Hoe zorgen we ervoor dat de marketing soepel verloopt?
  2. Welke mensen zijn verantwoordelijk voor de verschillende acties die ondernomen moeten worden?

Enkele voorwaarden

  • duidelijke missie;
  • heldere positionering;
  • toegevoegde waarde;
  • onderscheidend vermogen;

Marketingstrategie voorbeeld

Bijvoorbeeld, Coolbue is zeer bekend in de markt van elektronica. Sind kort zijn ze ook actief in de zonnepanelen branche. Bedrijven die nieuw in de markt zijn moeten volop adverteren en aanwezig zijn in de markt om überhaupt een indruk achter te laten.

Cooblue is zeer bekend om haar klantvriendelijkheid. Doordat ze in het nieuws hebben aangegeven dat ze ook zonnepanelen gaan verkopen, is hen marketingstrategie sturen op branded campagnes. De meeste bezoekers gaan naar de zoekmachine en type Coolbue Zonnepanelen.

De waarde die Coolbue meegeeft is het toevoegen van waarde (sterk in de elektronica sector) en het onderscheid vermogen (uitstekende klantenservice).

Bepaal zelf je marketingstrategie