Strategische groepenkaart maken? Uitleg en voorbeeld

De strategische groepenkaart biedt inzicht in de grootste concurrenten met de bijhorende strategie. Deze concurrenten zijn verdeeld in strategische groepen. In dit artikel wordt uitgelegd in welke kwadranten de organisatie zich kan bevinden.

Heb ik de strategische groepenkaart nodig?

De strategische groepenkaart heb je nodig, wanneer je de positie van strategie binnen een organisatie wilt wijzigen. Het doel is om te weten waarom de ene groep onderneming ineen dezelfde markt meer winst maakt dan de andere groep. Het gaat hier om de concurrentiekracht en niet om financiële redenen.

Welke variabelen heb ik nodig?

Op de horizontale as wordt de strategische focus afgebeeld. De strategische focus wordt gewogen van laag naar hoog. Dit geeft aan wat voor soort strategie de concurrent volgt. De focus zit op prijs (operational excellence) of op waarde (product leadership).

Op de verticale as wordt de complexiteit afgebeeld. De complexiteit wordt gewogen van:

  • smal tot een breed productaanbod;
  • non-complex tot complex product.

Bespaar tijd en maak simpel
de Strategische groepenkaart.

De strategisch groepenkaart wordt afgebeeld in vier kwadranten:

Dood-zone | Groepenkaart

In dit kwadrant heeft de organisatie – hoge complexiteit en zijn de kosten voor het produceren van de producten hoog. Een organisatie in de dood-zone, is geacht om haar portfolio te wijzigen.

Alleen een aantal bedrijven is in staat om rentabiliteit te halen uit dit kwadrant. Dit zijn vaak organisaties die schaalvoordelen kunnen toepassen, waardoor de kosten alsnog kunnen worden gedrukt.

Hoge complexiteit en de kosten.

Budget | Groepenkaart

In dit kwadrant heeft de organisatie – lage complexiteit en lage kosten.  Deze bedrijven leggen de focus op kostenreductie. Deze “prijsvechters” hebben een productaanbod die gelijk is aan de concurrentie.

Lage complexiteit met de accent op kosten.

Me-too | Groepenkaart

In dit kwadrant heeft de organisatie – lage complexiteit en hoge waarde. Deze organisatie hebben als doel om zich te blijven differentiëren t.o.v. de concurrentie. Een organisatie met lage complexiteit is makkelijk te kopiëren.

Daarom bieden deze organisaties meer waarde toe aan haar klanten. Het imago bijvoorbeeld, is moeilijk te kopiëren. Dit is de waarde die deze organisaties dus geven.

Lage complexiteit met de accent op waarde.

Innovatieve bedrijven | Groepenkaart

In dit kwadrant heeft de organisatie – hoge complexiteit en hoge waarde. Deze organisaties zijn vaak marktleiders. Het productaanbod van deze organisaties is moeilijk te kopiëren evensals het imago.

Hoge complexiteit met de accent op waarde.

Hoe kan ik de analyse toepassen?

  1. Het opsommen van je directe concurrenten is de eerste stap.
  2. De tweede stap is het benoemen van de variabelen. In onderdeel “welke variabelen heb je nodig?” worden complexitieit en focus vaak gebeurt om de analyse te kunnen maken. Andere beoefenaars gebruiken andere variabelen, zoals productportfolio en merkimago. Het is afhankelijk van jouw branche welke variabelen je tegen elkaar wil opzetten.
  3. In deze stap plaats je de concurrenten in het debetreffende kwadrant. Bespreek  met je organisatie of je concurrent, bovenaan, onderaan, links of rechts zit in de matrix.

Wat kan ik uit de groepenkaart halen?

Je ziet in een oogopslag of de kenmerken die je organisatie uniek vindt, nog steeds uniek zijn. De voornaamste reden is dat organisaties elkaars strategie kopiëren. Al vrij snel ontstaan er patronen.

Een aantal concurrenten zul je vlak bij elkaar plaatsen, deze concurrenten hebben dus gelijknamige strategieën en vormen strategische groepen. Voorbeeld hiervan is zelf te maken in de marketingmodellen omgevingStrategische Groepenkaart Voorbeeld Generator

Showing 2 comments
  • Youp
    Beantwoorden

    Beste Christhian,

    Voor mijn scriptie wil ik graag de Strategische Groepenkaart gebruiken voor een bedrijf in de horeca. Welke variabelen zou ik hier goed voor kunnen gebruiken?

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Hi Youp,

      Dit is een erg moeilijke vraag, aangezien ik de markt niet goed ken. Laat ik je in ieder geval proberen te helpen. Laten we voor het gemak de containerbegrippen in de horeca bijv. service, prijs, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid wegstrepen.

      De variabelen zijn namelijk voor iedere markt anders. Kijk in je onderzoek naar overeenkomsten tussen je concurrenten en/of je eigen bedrijf/project. Het zijn immers clusters. Bijvoorbeeld: strategieën van je concurrenten, USP kenmerken op strategisch niveau.

      Heeft dit je geholpen?

Vragen of opmerkingen?