Het Abell model wordt gemaakt op twee momenten. Bij de eerste analyse (Huidige activiteiten – Business scope) wordt de huidige situatie in kaart gebracht om inzicht te krijgen in de bestaande markten. Bij de tweede analyse (Gehele markt – Business Domain) analyseer je de markten waar de onderneming nog niet actief in is.
De input wordt verwerkt met het Abell Model van Marketinggenerators.
Deze voeg je toe aan de huidige analyse. Zo schets je een duidelijk beeld op welke gebieden de onderneming zich gaat ontwikkelen.
Heb ik het Abell model nodig?
Het Abell model gebruik je om inzicht te krijgen in de markt waarin de onderneming actief in is. Het model wordt ook gebruikt om beschikbare terreinen, waar de onderneming nog niet in zit, te benaderen. Wanneer je op zoek bent naar nieuwe markten gebruik je het Abell model.
Welke variabelen heb ik nodig?
Er wordt per as op alle mogelijkheden gescoord. De onderneming breng je in kaart met behulp van 3 factoren. Voor elke as kan je jezelf de volgende vraag stellen:
- Afnemers: Wie zijn de afnemers aan wie wij onze product of dienst willen verkopen?
- Behoefte: Wat willen onze afnemers bereiken met dit product of deze dienst?
- Technologieën: Voldoet de organisatie aan bepaalde behoeften uit de markt?
Hoe kan ik het Abell model toepassen?
Wanneer de huidige analyse is ingevuld, wordt de gewenste situatie in kaart gebracht. Om het model effectief in te zetten, wordt er bij elk factor opnieuw een vraag gesteld om de gewenste situatie te realiseren:
- Afnemers: Welke nieuwe afnemersgroepen met dezelfde behoefte kunnen we nog meer bedienen?
- Behoefte: Welke behoeften bij de bestaande afnemersgroepen bedienen we nog niet?
- Technologieën: Welke technologieën zijn nog beschikbaar om bij de huidige afnemersgroepen de bestaande behoeften in te vullen?
Abell Model voorbeeld
In dit voorbeeld gaat het om een groothandelaar in duurzame tuinartikelen. De gekleurde kubus geeft de huidige afnemersgroepen, behoeften en technologieën weer. De grijze teksten geven weer, waar eventuele kansen voor de onderneming zijn.
Het Abell Model is gemaakt door Marketinggenerators.
Afnemers
De organisatie kiest de belangrijkste afnemersgroepen voor het Abell model. In dit geval voor de business to bussines markt. De organsatie kan haar afnemersgroep uitbreiden door tuincentra en horeca toe te voegen aan haar portfolio.
Behoefte
De afnemersgroepen hebben uiteraard behoeftes. In de tuincentra markt gaat het vooral om betrouwbaarheid, levering en de vakkennis van het assortiment die de groothandelaar verkoopt. Deze organisatie heeft nog geen afdeling aftersalesservice. Dit is een kans voor de onderneming.
Technologieën
De groothandelaar maakt in dit vastgelegd moment gebruik van recyclede materialen en houdt de goederenstroom zo duurzaam mogelijk. Echter is er uit marktonderzoek geconcludeerd dat nieuwe materialen kunnen worden gebruikt om het product unieker te maken.
Wat kan ik eruit halen?
Met het abell model heb je een duidelijk beeld van het bepalen van de groeimarkten. In eerste instantie kan de onderneming haar activiteiten afbakenen. Verder biedt het model van Abell ook de mogelijkheid om de factoren op de assen te verbreden, om een of meerdere assen aan haar activiteiten toe te voegen.
2 reacties
Hoe kan ik het abel model gebruiken met deskresearch?
Hi Krish,
Het abell model gebruik je voor de afbakening, mede door de input van je deskresearch. Je gebruikt in dit geval dus je deskresearch om je model in te vullen. Heeft dit je vraag beantwoord?