Het ontwikkelen van de vraagstelling:
In deze fase worden de voorbereidingen uitgevoerd om de onderzoeksvraag te verduidelijken en te verwoorden in een SMART geformuleerde opdracht.
Opdrachtformulering
In de opdrachtformulering beschrijf je de opdracht die uitgevoerd moet worden. Deze opdracht moet antwoord geven op de centrale probleemstelling. De opdrachtformulering wordt vaak de doelstelling van je marketingplan genoemd. Een opdrachtformulering begint altijd met een werkwoord.
Opzet:
- Schrijf een marketingplan…
- Schets de organisatiestructuur voor…
Een opdrachtformulering begint altijd met een werkwoord, omdat het dan direct duidelijk is wat de opdracht aan resultaat op gaat leveren. Het resultaat is dan meetbaar.
Bijvoorbeeld:
- Schrijf een marketingplan, zodat de salesmanagers de omzet van artikel A binnen een jaar kunnen verhogen met 7%.
Checklist
- Er is een concreet commercieel probleem in de organisatie, welke nog niet beantwoord is.
- De achtergrond, met de bijbehorende symptomen zijn zichtbaar van het probleem (breed en diep beschreven). Daarnaast is er ook een verantwoording op literatuur en deskresearch.
- De onderzoeksvragen dragen bij aan de beantwoording van het commercieel probleem.
- Het gebruik van en de keuze van modellen past bij de probleemstelling en de onderzoeksvragen van het onderzoek.
- Er wordt beschreven welke technieken er gebruikt worden om de gegevens te analyseren. Bijvoorbeeld de uitwerking van observaties, interviews of vragenlijsten.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!