Een confrontatiematrix is een hulpmiddel om verschillende opties of scenario’s te vergelijken. Het is een tabel waarin de opties of scenario’s aan de rijen en de criteria waarop ze worden beoordeeld aan de kolommen zijn gekoppeld. De cellen bevatten dan de uitkomst van de vergelijking tussen die specifieke optie of scenario en dat specifieke criterium. Het maakt het makkelijk om snel de voor- en nadelen van elk optie of scenario te zien en zo een weloverwogen keuze te maken.
Heb ik de confrontatiematrix nodig?
De confrontatiematrix heb nodig als je wilt:
groeien (kansen versus sterke punten);
verdedigen (bedreigingen versus sterke punten);
verbeteren (kansen versus punten);
terugtrekken (bedreigingen versus zwakke punten);
Hierdoor ontstaan er aandachtsgebieden in de vorm van kansvelden en probleemvelden die leidend zijn voor de marketingstrategie.
Hoe maak je een confrontatiematrix?
Voor de input voor de confrontatiematrix zijn 2 elementen leidend. Denk aan de volgende modellen op micro omgeving:
MICRO-OMGEVING
Voor het optimaal invullen van de confrontatiematrix is de SWOT analyse nodig.
Deze input is gebaseerd op de sterkten en de zwakten van de organisatie. De informatie van de SWOT analyse haalt je uit de micro-omgeving van de organisatie. De informatie uit voor de SWOT analyse haalt je in veel gevallen uit de onderstaande marketingmodellen:
Om de kansen en bedreigingen in kaart te brengen op bedrijfsniveau (meso-analyse) worden de onderstaande marketingmodellen in de meeste gevallen gebruikt om dit in kaart te brengen:
Oftewel hoe confronteert je de markt met de organisatie? Je confronteert sterkte 1 met kans 1, sterkte 2 met kans 1 sterkte 3 met kans 1 etc.
Sterkte punten – Kansen: Worden de sterkte punten van de organisatie ingeschakeld om op kansen van de markt in te spelen?
Sterkte punten – Bedreigingen: Worden de sterkte punten ingeschakeld om bedreigingen van de markt af te weren?
Zwakke punten – Kansen: Worden de zwakke punten van de organisatie versterkt om op kansen van de markt in te spelen?
Zwakke punten – Bedreigingen: Worden de zwakke punten versterkt om weerstand te bieden van de bedreigingen op de markt?
Hoeveel combinaties moet ik maken?
Om impact te kunnen hebben, wordt aangeraden om alleen de belangrijkste items op te nemen. Met maximaal 4 items kan je overzicht houden met je confrontatiematrix. Als je minder dan 4 heb, is er ook niets aan de hand. Je moet immers geen items bij verzinnen.
Vanaf deze positie confronteer je de markt met de organisatie. Aan de hand van mijn confrontatiematrix tool in de marketingmodellen omgeving. Dit is een voorbeeld die jij zelf kan invullen om te bouwen aan je marketingstrategie.
In de confrontatiematrix zie je 4 verschillende kleurenpaletten:
Je kan werken met cijfers of met plussen en minnen, het gaat erom wat voor jou het makkelijkst werkt. Om tot opties te komen confronteer je dus de markt met de organisatie. Je beoordeelt de vier kwadranten met elkaar.
Waarom moet je een confrontatiematrix maken?
Wanneer alle vakken zijn ingevuld, heb je in een oogslag beeld waar de meeste rode en groene vlekken zijn. Deze kunnen tot interessante opties die je later verwerkt met het SFA Model, zodoende om je probleemstelling te beantwoorden.
Wanneer is de confrontatiematrix succesvol?
De confrontatiematrix is succesvol wanneer de volgende criteria’s zijn bereikt:
De opties meetbaar zijn
De doelstellingen van de organisatie elkaar niet tegenspreken en wel samenhangend zijn.
De doelen haalbaar zijn in een tijdsbestek van een periode.
Confrontatiematrix strategieën
Deze onderstaande verdieping is optioneel en wordt in de meeste gevallen niet uitgevoerd. Echter geeft het een goed beeld bij het ontwikkelen van ontwikkelingsstrategie voor de organisatie.
Op basis van de resultaten in de confrontatiematrix kunnen er diverse strategieën worden gevormd. De mogelijke strategieën kunnen zijn. De onderstaande resultaten worden gebruikt om te komen tot verschillende marketingstrategieën.
Groeien (kansen versus sterke punten)
Verdedigen (bedreigingen versus sterke punten)
Verbeteren (kansen versus punten)
Terugtrekken (bedreigingen)versus zwakke punten)
Aan de hand van de ontwikkelingsstrategieën kies je een bedrijfsstrategie.
Typen groeistrategieën voor je organisatie
Optie 1:
Marktpenetratie:Het doel van marktpenetratie is het vergroten van het huidige marktaandeel.
Marktontwikkeling:Het doel van marktontwikkeling is om via nieuwe markten het huidige product extra te gaan verkopen.
Productontwikkeling:Het doel is om nieuwe producten te introduceren ter vervanging van de oude huidige producten.
Diversificatie:Het doel is om nieuwe producten te lanceren op nieuwe markten met ter vervanging van de huidige succesvolle producten.
Typen verdedigingsstrategieën voor je organisatie
Optie 2:
Groeien door middel van verticale integratie
Integratie strategieën
Achterwaarts: schaalgrootte
Voorwaarts: Veel Vermogensbeslag
Kopers direct benaderen
Eigen distributie kanaal
Typen exit strategieën voor je organisatie
Optie 3:
Tactische contractie, het afstoten van niet rendabele PMC
Typen aanvalsstrategieën voor je organisatie
Groeien door middel van horizontale samenwerkingsvormen
Nog geen reacties, laat een reactie achter!