Een BCG Matrix maken is niet ingewikkeld. Je hebt vaak een voorbeeld nodig om aan de slag te gaan. De BCG matrix is een productportfolio voor de organisatie. Met de juiste variabelen kan de BCG Matrix een goed hulpmiddel zijn om te investeren in producten of diensten. Evenals kan je nadenken welke niets meer opbrengen om vervolgens deze te gaan afstoten van je portfolio.

Heb ik de BCG matrix nodig?

De matrix heb je nodig wanneer je wilt weten of jouw producten rendabel zijn ten opzichte van de concurrerende producten van hetzelfde segment. Je wilt ook weten in welke producten van je portfolio je kan investeren of kan desinvesteren. De BCG Matrix is ook geschikt om diensten te analyseren. Je hebt immers alleen de cijfers nodig.

Welke variabelen heb ik nodig?

De variabelen die je nodig hebt zijn omzetcijfers van het product, het relatief marktaandeel en de marktgroei van het segment. Evenals de totale marktgroei in het segment en het gemiddelde relatief marktaandeel.

Relatief marktaandeel, marktaandeel en marktgroei berekening

Voor het relatief marktaandeel heb je je eigen omzet nodig, de totale omzet en de omzet van jouw grootste concurrent: (eigen omzet / totale omzet) / (omzet grootste concurrent / totale omzet).

Voor het marktaandeel heb je de totale omzet nodig en je eigen omzet nodig: (omzet totale markt / 100%) x eigen omzet.

Voor de marktgroei heb je de nieuwe omzet en oude omzet nodig: (nieuwe omzet – oude omzet) / oude omzet: (€4.326 – €20.543) / €20.543 = -79%.

Uiteindelijk heb je de onderstaande gegevens voor je BCG Matrix verzameld. In de tabel zijn de variabelen weergeven. Dit tabel heb je nodig om een BCG Matrix te maken.

BCG matrix berekening

De totale marktgroei in dit segment: -7%
Gemiddelde relatief marktaandeel: 0,46

Geen zin om zelf te berekenen? Gebruik de marktaandeel tool
Ga naar de marktaandeel tool

Hoe kan ik de BCG matrix toepassen? (+ voorbeeld)

BCG Matrix voorbeeld

De 4 kwadranten die jouw product doorloopt in de BCG Matrix

  1. Question mark – rechtsboven
  2. Star of Dog – linksboven – rechtsonder
  3. Cash Cow – linksonder
  4. Dog – rechtsonder

Jouw product begint rechtsboven. Het heeft in de begin fase een klein marktaandeel in de groeimarkt. Het is onzeker of dit een Star of een Dog wordt. De kans op een Star wordt bepaald door de groeipotentieel. Wanneer het geen groeipotentieel heeft, zakt jouw product naar de Dog kwadrant. Een voorbeeldproduct is Google Glass. Het is een duur product en het is nog de vraag of het ook aanslaat in de markt.

In de 2de fase zit je product linksboven. Je product heeft een groeipotentieel en belandt in de Star. Het heeft een groot marktaandeel in de groeimarkt. Met gerichte investeringen behoud je het hoge marktaandeel totdat de markt volwassen wordt. Hierbij moet je denken aan een smartwatch, want steeds meer mensen overwegen dit product te kopen.

In de 3de fase zit je product linksonder. Je product heeft nog steeds een hoog marktaandeel in een stabiele markt, maar kan niet meer groeien. Het bevindt zich in de Cash Cow kwadrant. Het product is rendabel geworden voor je organisatie. Bij dit kwadrant hoort een product die nog steeds winstgevend is, ondanks de vele verkoop.

In de laatste fase zit je product rechtsonder. Je product kost nu alleen maar geld. Je hebt een klein marktaandeel in een volwassen markt. Indien er geen strategische belangen zijn, is het raadzaam om het product af te stoten in de Dog kwadrant. Deze producten worden dus steeds minder verkocht door jouw doelgroep.

Wat kan ik uit de BCG Matrix halen?

Aan de hand van de cijfers in de tabel kan je zien dat de marktgroei in dit segment negatief is. Je kan concluderen dat het relatief marktaandeel laag is en dat houdt in dat de concurrerende producten een hogere marktaandeel hebben dan jouw producten.

Wanneer je de BCG-Matrix analyseert in het voorbeeld, kan er geconcludeerd worden dat er veel producten in een Dog kwadrant zitten. Deze producten zijn verliesgevend. Je bent genoodzaak om deze producten af te stoten. Met de BCG Matrix weet je in welke producten of diensten je moet investeren of in moet desinvesteren. Je hebt hierdoor een duidelijk overzicht van jouw productportfolio.

Belangrijke tip!

Wanneer je wil voorspellen hoe de bellen zich gaan verplaatsen of hoe ze in het verleden zijn verplaatst heb je een tweede BCG Matrix nodig. In dit voorbeeld mis je echter de cijfers van vorig jaar. Hierdoor weet je niet hoe jouw producten ervoor stonden en weet je ook niet naar welk kwadrant ze kunnen gaan. Dit is een belangrijke tip om te kunnen voorspellen of jouw producten in de toekomst rendabel of verliesgevend kunnen worden voor je organisatie, want daar draait het uiteindelijk om.

Deze theorie kan worden omgezet naar een visueel model. Bekijk de marketingmodellen omgeving voor meer informatie over deze module. Zie hieronder een voorbeeld. BCG Matrix Voorbeeld Generator

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *