De klantenpiramide Curry van Jay Curry wordt gebruikt om klanten te segmenteren en te analyseren in een klantenportfolio. Het is een model om een klantenanalyse uit te voeren. De onderneming kan door middel van de uitkomsten van deze piramide zijn strategiebeleid aanpassen. In dit artikel leg ik uit welke variabelen er zijn en hoe je deze kan toepassen voor je organisatiebeleid.
Heb ik de klantenpiramide Curry nodig?
Wanneer je veel klanten heb mogen werven in een korte tijd en geen programma hebt om klanten te segmenteren op basis van omzet kan deze piramide erg handig voor je zijn. Je kan bestaande klanten en nieuwe klanten analyseren, zodat je kan bepalen welke ‘speler’ winstgevend is en de winstgevendheid kan verbeteren per speler.
Welke variabelen heb ik nodig?
De spelers van de klantenpiramide van Curry bestaan uit klanten. Je hebt dus een klantenbestand nodig en vervolgens kan je deze indelen in percentages. De onderstaande spelers geven percentages aan van een gezonde onderneming:
Het klantenpiramide van Curry gemaakt door Marketinggenerators. NU BEKIJKEN
Deze spelers zijn gemaakt op basis van de 20 80 regel (Pareto analyse) van Jay Curry:
- Topklanten zijn 1% van je klantenbestand met een omzet van 50%
- Grote klanten zijn 4% van het klantenbestand met ongeveer 30% van de omzet
- Middelgrote klanten zijn 15% van het klantenbestand met 20% omzet.
De onderstaande spelers zijn verdeeld over de overige 80% van de Curry analyse (klantenpiramide).
Type klanten uit je klantenbestand
- Kleine klanten;
- Inactieve klanten, zij hebben in het verleden gekocht, maar kopen momenteel niet meer;
- Prospects, zijn spelers die een offerte hebben aangevraagd, maar er niets mee hebben gedaan;
- Suspects, zijn spelers in de markt die ooit iets hebben gehoord van het bedrijf en het bedrijf interessant vinden.
Hoe kan ik de piramide toepassen?
Dit is een voorbeeld van een piramide, waarin je zou moeten werken. Het geeft de omzet aan van de organisatie. Daarna bepaal je de klanten per definitie. Je maakt een onderscheid tussen top naar inactieve klanten. Dit zijn dus vier spelers in de piramide. In de meeste gevallen bepalen kleine klanten de grootste omzet (80%), terwijl topklanten (20%) dat zouden moeten doen. Wanneer er een topklant zou weggevallen verlies je 20% van je omzet volgens de klantenpiramide Curry.
Wat kan ik eruit halen?
Met de klantenpiramide van Curry probeer je een ander soort klant binnen te halen. Daarnaast probeer je klanten in een hoger klantsegment te krijgen en maak je een beslissing welke klanten je absoluut wil houden. De klantenpiramide Curry geeft ook weer dat er een strategie op basis van de piramide gebaseerd kan worden. Hierdoor kunnen marketingbudgetten gerichter worden ingezet per klantsegment, zodat je niet te veel geld gaat besteden per klantsegment. Deze theorie kan worden omgezet naar een visueel model.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!