Marktpenetratie is een maatstaf voor de mate waarin een product of dienst door klanten wordt gebruikt in vergelijking met de totale geschatte markt voor dat product of die dienst. Marktpenetratie kan ook worden gebruikt bij het ontwikkelen van strategieën om het marktaandeel van een bepaald product of een bepaalde dienst te vergroten.
Potentie van marktpenetratie
Marktpenetratie kan worden gebruikt om de omvang van de potentiële markt te bepalen. Indien de totale markt groot is, kunnen nieuwkomers in de bedrijfstak worden aangemoedigd dat zij marktaandeel of een percentage van het totale aantal potentiële klanten in de bedrijfstak kunnen verwerven.
Indien er bijvoorbeeld 300 miljoen mensen in een land zijn en 65 miljoen van hen een elektrische step bezitten, zou de marktpenetratie van elektrische step ongeveer 22% bedragen. In theorie zijn er nog 235 miljoen potentiële klanten voor elektrische steps, of 78% van de bevolking blijft onaangeboord. De penetratiecijfers zouden een indicatie kunnen zijn voor het groeipotentieel van de fabrikanten van elektrische steps.
Marktpenetratie strategie
Terwijl marktpenetratie een metriek is om het niveau van verworven marktaandeel en het potentieel voor nieuwe verkopen te bepalen, richt marktontwikkeling zich op de stappen om de winst in marktaandeel te bereiken.
Marktontwikkeling is vaak een strategie van specifieke details of actiestappen die nodig zijn om het aantal potentiële klanten te vergroten. Sommige strategieën maken gebruik van reclame, campagnes in de sociale media en directe verkoopinspanningen om prospects van onaangeboorde marktsegmenten te bereiken. Het verlagen van prijzen en het bundelen van productaanbiedingen kan ook helpen om tractie te krijgen in voorheen onaangesproken delen van de markt.
Een gevestigd bedrijf kan bijvoorbeeld een product hebben dat een groot percentage van het marktaandeel voor vrouwen heeft. Het bedrijf realiseert zich na zijn marktpenetratieanalyse echter dat het een klein marktaandeel heeft bij mannelijke klanten. Als gevolg daarvan zou het een specifiek product en een marketingcampagne kunnen ontwikkelen om het aantal mannelijke klanten te vergroten.
Hoge Marktpenetratie
Een hoge penetratie duidt op een groot aandeel van de markt dat het product of de dienst gebruikt. Dit kan wijzen op een sterk product of een goede marketingstrategie. Bedrijven met een hoge marktpenetratie zijn vaak marktleiders en hebben een sterke positie in de markt.
Lage Marktpenetratie
Een lage penetratie, aan de andere kant, duidt op weinig gebruik van het product of de dienst in verhouding tot de totale markt. Dit kan wijzen op een minder bekend product of een minder effectieve marketingstrategie. Bedrijven met een lage marktpenetratie moeten misschien hun marketingstrategie aanpassen of hun product of dienst aanpassen om hun marktaandeel te vergroten.
Bedrijven meten vaak hun penetratie in de markt als onderdeel van hun marktonderzoek. Dit kan hen helpen om hun marktaandeel te begrijpen en te identificeren of er groeimogelijkheden zijn. Het kan ook helpen bij het identificeren van de belangrijkste concurrenten en bij het bepalen van een geschikte prijsstrategie.
Bedrijven kunnen ook proberen hun marktpenetratie te verhogen door middel van verschillende marketingstrategieën, zoals prijsverlaging, verbetering van de productkwaliteit, of gerichte marketingcampagnes gericht op specifieke doelgroepen.
Conclusie
- Marktpenetratie is een maatstaf voor de mate waarin een product of dienst door klanten wordt gebruikt in vergelijking met de totale geschatte markt voor dat product of die dienst.
- Marktpenetratie heeft ook betrekking op het aantal potentiële klanten dat het product van een bepaald bedrijf heeft gekocht in plaats van het product van een concurrent.
- Marktontwikkeling is de strategie of de actiestappen die nodig zijn om het marktaandeel of de marktpenetratie te vergroten.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!