Bereken verschillende varianten van het marktaandeel.
Marktaandeel
Voor het marktaandeel heb je de totale omzet van productcategorie nodig en je eigen omzet nodig: (omzet totale markt / eigen omzet) x 100%
Marktaandeel: (totale omzet / eigen omzet) x 100% | |
€ 10.000 | Totale omzet |
€ 100.000 | Eigen omzet |
10,00% | Marktaandeel |
Tool
Relatief marktaandeel
Voor het relatief marktaandeel heb je je eigen omzet nodig, de totale omzet en de omzet van jouw grootste concurrent: (eigen omzet / totale omzet) / (omzet grootste concurrent / totale omzet).
Marktgroei berekening
Voor de marktgroei heb je de nieuwe omzet en oude omzet nodig: (nieuwe omzet – oude omzet) / oude omzet: (€4.326 – €20.543) / €20.543 = -79%.
Tool
Ga verder naar de BCG Matrix voor de uitleg.
Marktaandeel Parfitt Collins
Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII:
- (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
- (H) Percentage herhalingsaankopen
- (VII) Verbruiksintensiteitsindex:het gemiddelde verbruik van een afnemer van een niet-duurzaam goed in relatie tot het gemiddelde gebruik van alle afnemers van dat product in een bepaalde periode
Tool
Ga verder naar de Parfitt & Collins voor de uitleg.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!