Bereken verschillende varianten van het marktaandeel.

Marktaandeel

Voor het marktaandeel heb je de totale omzet van productcategorie nodig en je eigen omzet nodig: (omzet totale markt / eigen omzet) x 100%

Marktaandeel: (totale omzet / eigen omzet) x 100%
 € 10.000 Totale omzet
 € 100.000 Eigen omzet
10,00%Marktaandeel

Tool

Relatief marktaandeel

Voor het relatief marktaandeel heb je je eigen omzet nodig, de totale omzet en de omzet van jouw grootste concurrent: (eigen omzet / totale omzet) / (omzet grootste concurrent / totale omzet).

Marktgroei berekening

Voor de marktgroei heb je de nieuwe omzet en oude omzet nodig: (nieuwe omzet – oude omzet) / oude omzet: (€4.326 – €20.543) / €20.543 = -79%.

Tool

Ga verder naar de BCG Matrix voor de uitleg.

Marktaandeel Parfitt Collins

Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII:

  • (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
  • (H) Percentage herhalingsaankopen
  • (VII) Verbruiksintensiteitsindex:het gemiddelde verbruik van een afnemer van een niet-duurzaam goed in relatie tot het gemiddelde gebruik van alle afnemers van dat product in een bepaalde periode

Tool

Ga verder naar de Parfitt & Collins voor de uitleg. 

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *