Marktonderzoek is het proces van het bepalen van de levensvatbaarheid van een nieuwe dienst of een nieuw product door middel van onderzoek dat rechtstreeks bij potentiële klanten wordt uitgevoerd. Marktonderzoek stelt een bedrijf in staat de doelmarkt te ontdekken en meningen en andere feedback van consumenten te krijgen over hun belangstelling voor het product of de dienst.
Dit type onderzoek kan intern worden uitgevoerd, door het bedrijf zelf, of door een extern bedrijf dat gespecialiseerd is in marktonderzoek. Het kan worden uitgevoerd door middel van enquêtes, producttests en focusgroepen. De proefpersonen worden gewoonlijk gecompenseerd met productmonsters of krijgen een kleine vergoeding voor hun tijd. Marktonderzoek is een essentieel onderdeel van onderzoek en ontwikkeling (O&O) van een nieuw product of een nieuwe dienst.
Voorbeeld van marktonderzoek
Veel bedrijven gebruiken marktonderzoek om nieuwe producten uit te testen of om informatie van consumenten te krijgen over welke soorten producten of diensten zij nodig hebben en momenteel niet hebben.
Bijvoorbeeld, een bedrijf dat overwoog om zaken te gaan doen zou marktonderzoek kunnen doen om de levensvatbaarheid van zijn product of dienst te testen. Als het marktonderzoek de belangstelling van de consument bevestigt, kan het bedrijf vol vertrouwen verder gaan met het bedrijfsplan. Zo niet, dan moet het bedrijf de resultaten van het marktonderzoek gebruiken om het product aan te passen aan de wensen van de klant.
- Face-to-Face Interviews
- Telefoon onderzoek
- Online marktonderzoek
Tools
Conclusies
- Bedrijven gebruiken marktonderzoek om de levensvatbaarheid van een nieuw product of een nieuwe dienst te testen door rechtstreeks met een potentiële klant te communiceren.
- Met marktonderzoek kunnen bedrijven hun doelmarkt achterhalen en in real time meningen en feedback van consumenten krijgen.
- Dit soort onderzoek kan intern worden uitgevoerd, door het bedrijf zelf, of door een extern bedrijf dat in marktonderzoek is gespecialiseerd.
- Het onderzoek omvat enquêtes, producttests en focusgroepen.
- Marktonderzoek is een combinatie van primaire informatie – rechtstreeks verzamelde informatie – of secundaire informatie, dat wil zeggen informatie die een externe entiteit reeds heeft verzameld.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!