SIVA model of 4 P’s marketingmix toepassen?

Het SIVA model en de 4 P’s marketingmix zijn modellen die geïntroduceerd zijn om de doelgroep te analyseren. Klanten vormen namelijk het bestaansrecht voor je onderneming. In dit artikel geef ik met behulp van 4 vragen een antwoord of je het SIVA model of de 4 P’s marketingmix moet gebruiken.

Heb ik de 4 p’s marketingmix of SIVA nodig?

SIVA model

Het SIVA model is aan te raden als je vanuit de klant denkt. Je kan het SIVA model op twee manieren inzetten. Je kan het inzetten voor je interne analyse om je doelgroep in kaart te brengen, maar ook als je een strategie hebt bepaald en de elementen wil inzetten in je implementatieplan.

4 P’s Marketingmix

De 4 P’s marketingmix is gericht op een productiebedrijf. Het model denkt niet vanuit de klant, maar productiegericht. De organisatie denkt hoe zij zich het beste kunnen positioneren op de markt met de vier variabelen van de marketingmix. De 4 P’s kan je ook inzetten voor je interne analyse en implementatieplan.

Welke variabelen heb ik nodig?

SIVA model

  • Solutions
  • Information
  • Value
  • Acces

4 P’s Marketingmix

  • Marketingmix product
  • Marketingmix prijs
  • Marketingmix promotie
  • Marketingmix plaats

Hoe kan ik de analyse toepassen?

Bij de 4 P’s als het SIVA model horen vragen die je helpen om het model toe te kunnen passen.

SIVA model

Solutions

  • Welke oplossingen (solutions) bied jij als organisatie aan je klanten?
  • Wat betekent jouw product of dienst voor de klanten van jouw klanten?

Information

  • Welke informatie hebben jouw klanten nodig om met jouw zaken te doen?
  • Hoe gemakkelijk is de informatie te vinden voor de klant?

Value

  • Wat zijn de totale kosten van jouw dienst of product?
  • Wat levert het de klant op wanneer uw product of dienst wordt afgenomen?

Acces

  • Hoe bereikbaar zijn de werknemers voor informatie?
  • Hoe is de kwaliteit van de service van de onderneming?
  • Welke informatie willen klanten graag hebben?
  • Hoe snel kan een klant opnieuw een order bestellen?
  • Hoe gemakkelijk is het voor de klant om te bestellen?

4 P’s Marketingmix

De marketingmix product bepaalt met welke eigenschappen de klant behoeften wordt vervult. Enkele eigenschappen zijn:

  • verpakking
  • garantievoorwaarden
  • opties
  • maatwerk
  • leveringsvoorwaarden
  • service

De marketingmix prijs bepaalt de prijststelling voor product of dienst. Enkele variabelen zijn:

  • verkoopprijs
  • korting
  • marge
  • betalingstermijn
  • servicekosten
  • levensduur

De marketingmix promotie geeft duidelijkheid over de communicatie tussen markt en verkoop. Dit kan door middel van:

  • reclame
  • imago
  • voorlichting
  • publiciteit

De marketingmix plaats bepaalt hoe het product uiteindelijk bij de consument komt. Enkele variabelen zijn:

  • distributiewijze
  • logistiek
  • verkoopkanalen
  • beschikbaarheid
  • levertijd

Wat kan ik eruit halen?

Je haalt uit de analyse hoe je de organisatie eruit ziet voor de doelgroep met de 4 P’s marketingmix en met het SIVA model haal je eruit hoe toegankelijk jouw organisatie is voor je doelgroep.

4 P’s of SIVA?

De klassieke 4 P’s worden ingehaald door het SIVA model. De 4 P’s worden productiegericht ingezet en het SIVA model wordt klantgericht ingezet. Wanneer je klanten centraal zet, dus klantgericht, begrijp je klanten beter en haal je meer uit bestaande en nieuwe klanten. Voor het maken van een marketingplan is het aan te raden om het SIVA model in te zetten.

Showing 5 comments
  • Sven Ruma
    Beantwoorden

    Dag,

    Mij is uit het artikel niet helemaal duidelijk geworden hoe het SIVA-model toegepast kan worden bij het formuleren van je implementatieplan? Zou u deze ‘methode’ kort kunnen toelichten?

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Je werkt de marketinginstrumenten uit, dit is een deel van je marketingstrategie. Dit hoort dus bij je implementatie. Vanuit deze positie ga je de vragen van de marketinginstrumenten uitvoeren die je hebt onderzoek.

      Heeft dit je vraag beantwoord?

  • Rens
    Beantwoorden

    Goedendag,

    Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. Deze scriptie gaat over een tussenkantoor die een nieuw verdienmodel wil hanteren omdat zij van provisie af willen. Door de recente ontwikkelingen en de visie van de eigenaar van het kantoor is er besloten om een onderzoek in te stellen naar hoe een provisieloos serviceabonnement voor particuliere schadeverzekeringen opgezet kan worden. Hiervoor zoek ik een model dat mij kan helpen om de wensen en behoeften van de klant t.o.v. van een provisieloos serviceabonnement in kaart te brengen. Nu heb ik moeite om hiervoor gepaste theorieën of modellen voor te vinden omdat de meeste zich richtten op de ervaren service. Dit is een pijnpunt omdat er van dit nieuwe verdienmodel nog geen ervaring is.

    Mijn vraag is of u denkt dat het SIVA model mij hierbij kan helpen of dat een ander model/theorie mij wellicht verder op weg kan helpen?

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Beste Rens,
      Naast het SIVA model is de Ansoff Matrix ook zeer interessant te gebruiken om zo te toetsen of de markt klaar is voor dit nieuwe verdienmodel.

      Ook wil ik je adviseren om gebruik te maken van de 6ws afnemersanalyse. Hier haal je ook de wensen en behoeften van de afnemers uit. Door deze twee theorieën samen te voegen, heb je meer onderbouwing wat je afnemers willen en/of jouw verdienmodel waarde heeft in de markt en in welk kwadrant het zich bevindt.

      Groet,
      Cristhian

      • Rens
        Beantwoorden

        Beste Cristhian,

        Hartelijk bedankt voor je reactie, ik zal een kijkje nemen naar de theorieën en modellen die je zojuist benoemd hebt. Daarnaast ben ik ook al deels bezig geweest met het Waardepropositie Canvas van Alex Osterwalder toe te passen zodat ik de opzet van het serviceabonnement af kan stemmen op de wensen van de klant.

Vragen of opmerkingen?