SWOT is een afkorting voor strenghts, weaknesses, opportunities en threats. In een SWOT analyse worden dus de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen geanalyseerd. De sterktes en zwaktes hebben betrekking op de interne factoren en de kansen en bedreigingen hebben betrekking op de externe factoren.

De SWOT-analyse geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Waar zijn we goed en slecht in?
  • Wat zijn eventuele kansen en bedreigingen om ons heen?

Wanneer je de externe analyse en interne analyse hebt onderzocht, zet je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een SWOT-analyse. Voeg geen nieuwe dingen toe in je SWOT-analyse die je niet hebt geanalyseerd.

De SWOT analyse (Sterkte-zwakteanalyse) is een onderdeel van de externe analyse. De afkorting staat voor:

  • Strenghts
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Sterktes voorbeeld

  • Externe communicatie
  • Hoge opleidingsinfrastructuur
  • Hoge motivatie van het personeel
  • Flexibiliteit in werkplanning

Zwaktes voorbeeld

  • Gebrek aan kennis en vaardigheden
  • Kwetsbaar qua personeel
  • Weinig opdrachtgevers
  • Onstabiele levertijden

De SWOT analyse kan worden ingevuld in de marketingmodellen omgeving. Om vervolgens de confrontatiematrix samen te stellen. Onderstaand vind je een lijst van marketingmodellen. Klik op een begrip om de uitleg hierbij te lezen.

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *