In een SWOT analyse worden dus de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen geanalyseerd. De sterktes en zwaktes hebben betrekking op de interne factoren en de kansen en bedreigingen hebben betrekking op de externe factoren. Deze factoren worden verzameld door de DESTEP en eventuele marktonderzoek.
Waarom een SWOT analyse?
De SWOT-analyse geeft antwoord op de volgende vragen:
Waar zijn we goed en slecht in?
Wat zijn eventuele kansen en bedreigingen om ons heen?
Wanneer je de externe analyse en interne analyse hebt onderzocht, zet je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een SWOT-analyse. Voeg geen nieuwe dingen toe in je SWOT-analyse die je niet hebt geanalyseerd.
Waar staat SWOT voor?
De SWOT analyse (Sterkte-zwakteanalyse) is een afkorting en staat voor:
Interne analyse
Strenghts
Weaknesses
Bekijk de interne analyse om de Sterktes en Zwaktes te achterhalen.
Externe analyse
Opportunities
Threats
Bekijk de externe analyse om de Kansen en Bedreigingen te achterhalen.
SWOT analyse voorbeeld
Hieronder staan enkele voorbeelden:
Sterktes voorbeeld
Externe communicatie
Hoge opleidingsinfrastructuur
Hoge motivatie van het personeel
Flexibiliteit in werkplanning
Zwaktesvoorbeeld
Gebrek aan kennis en vaardigheden
Kwetsbaar qua personeel
Weinig opdrachtgevers
Onstabiele levertijden
Hoe maak je een SWOT analyse?
De SWOT analyse kan worden ingevuld in de marketingmodellen omgeving. Om vervolgens de confrontatiematrix samen te stellen.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!