Het Stoner en Freeman model behoort bij de modellen die niet vaak wordt gebruik. Het model lijkt veel op het DESTEP model. Net zoals bij het DESTEP model worden de externe factoren geanalyseerd. Alleen bij het Stoner en Freeman model bekijk je welke omgevingsfactoren randvoorwaardelijk is om binnen een strategische groep te kunnen overleven.
Heb ik het Stoner en Freeman model nodig?
Het Stoner en Freeman model heb je nodig wanneer je de externe factoren in de markt wil analyseren. Op de externe factoren in de markt heb je geen invloed. De factoren veranderen in de loop van tijd. Er kunnen bepaalde wetten zijn ingegaan, waardoor jouw product of dienst niet verkocht mag worden of nieuwe technologische factoren worden ontdekt, waardoor jouw product achterhaalt is…
Welke variabelen heb ik nodig?
Er zijn vier factoren die je nodig hebt bij deze analyse en twee belanghebbenden groepen. De onderstaande omgevingsfactoren analyseer je net zoals bij de DESTEP, alleen analyseer je nu de STEP.
- Sociaal-culturele factoren
- Technologische factoren
- Economische factoren
- Politieke-juridische factoren
Daarnaast zijn er bij het Stoner en Freeman model belanghebbenden binnen de organisatie. Belanghebbenden zijn personen of groepen die zowel een positieve of negatieve invloed kunnen uitoefenen op nieuwe producten of projecten van een organisatie.
Hierbij wordt er verschil gemaakt tussen interne en externe belanghebbenden binnen het stoner en freeman model. De volgende belanghebbenden komen in het bedrijfsleven het meest voor.
- Externe belanghebbenden zijn toeleveranciers, crediteuren, klanten, concurrenten, financiële instellingen, vakbonden, media pressiegroepen en overheden.
- Interne belanghebbenden zijn werknemers, aandeelhouders en managers.
Hoe kan ik het model toepassen?
Hier zijn enkele externe factoren voorbeelden die je kan beantwoorden om basisgegevens te kunnen analyseren met vragen van het stoner en freeman model.
Sociaal-culturele factoren
- Welke normen en waarden gelden er in de markt voor het product of dienst?
- Is er een bepaalde religie die tegen de komst van het product is?
- In hoeverre past het product of dienst binnen de samenleving?
Technologische factoren
- Wat zijn de nieuwste trends in de branche?
- Welke nieuwe innovaties zijn er binnen de branche?
- Welke technische problemen kunnen er optreden voor het product?
- Wat is de kans van adoptie van het product of dienst?
Economische factoren
- Wat zijn de marktcijfers van de markt?
- Wat is de koopkracht van de doelgroep?
- In welke marktvorm zit het product?
- Wat zijn de groeiperspectieven van het product in de markt?
Politieke-juridische factoren
- Voldoet het product aan de wetgeving?
- Welke licenties heb je nodig voordat het product op de markt verschijnt?
- Wat is de mate van interventie in de economie?
- In hoeverre heeft de overheid invloed op de organisatie?
Op de antwoorden van deze vragen van het stoner en freeman model heb je geen invloed op. Het gaat er nu om, hoe de organisatie omgaat met de macro-omgevingsontwikkelingen. De bovenstaande vragen geven echter een indicatie, want er zijn natuurlijk nog meer vragen bij elke factor te verzinnen bij het stoner en freeman model.
Hoe ontstaat er een verband?
Wanneer de
marco-analyse is geanalyseerd moet er een verband worden gemaakt met de belanghebbenden. Het stoner en freeman model staat tussen de factoren van de belanghebbenden die gevonden zijn en hoe ze op de antwoorden reageren.
Voor de externe belanghebbenden en interne belanghebbenden is het van uiterst belang dat deze ook geaccepteerd zullen worden. Zij kunnen immers een positieve of negatieve wending geven aan het nieuwe product of dienst.
- Voorbeeld extern: Voor overheden is het van belang dat jouw product voldoet aan de wetgeving en dat jij de juiste licenties hebt kunnen bemachtigen voordat jouw product op de markt komt. In dit geval heeft de overheid een negatieve invloed op jouw product of dienst.
- Voorbeeld intern:Als aandeelhouder beoordeel je, onder andere, de financiële positie van de organisatie. Er kunnen vertragingen oplopen in het proces als de financiële positie van de concurrent meer winst genereert, dan de huidige organisatie waar je aandelen in hebt.
Wat kan ik eruit halen?
Met het Stoner en Freeman model weet je welke factoren je kan analyseren. Echter wordt er rekening gehouden met de interne en externe belanghebbenden om de weerstand zo laag te houden, om producten en/of diensten te lanceren. Hierdoor is de overlevingskans van producten en/of diensten acceptabeler en komt het niet in problemen met wetgeving of vernieuwde technologieën.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!
Comments are closed for this article!