De Ansoff matrix maakt het voor marketeers mogelijk om de groei te bepalen aan de hand van vier kwadranten. Deze kwadranten worden ook product/markt-combinaties (PMC’s) genoemd.

Heb ik de Ansoff matrix nodig?

De Ansoff matrix heb je nodig in de volgende scenario’s:

  • Marktpenetratie: Je hebt een bestaand product of dienst in een bestaande markt
  • Productontwikkeling: Je hebt een nieuw product of dienst in een bestaande markt
  • Marktontwikkeling: Je hebt een bestaande product of dienst die je in een nieuwe markt wil aanboren
  • Diversificatie: Je hebt een nieuw product of dienst die je in een nieuwe markt wil aanboren

Welke variabelen heb ik nodig?

De ansoff matrix maakt gebruikt van vier variabelen die je kan toepassen voor je organisatie. Je kan ze afzonderlijk gebruiken of combineren.

Marktpenetratie

Met marktpenetratie wil je met je bestaande product of dienst in een bestaande markt penetreren. Je wilt je huidige marktaandeel verhogen. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. In de concurrentiebenadering van Kotler zijn enkele manieren uitgelegd hoe je het kan toepassen voor je organisatie.

Productontwikkeling

Bij deze groeistrategie van Ansoff matrix is het doel om je bestaand product aan te passen, zodat het past in de moderne tijd van de markt. Je moet hierbij denken aan een aanpassing van een iPhone scherm. Apple heeft zijn schermen vergroot van 4 inch naar 4,7 inch. Het bestaande product iPhone is aangepast voor een gebruiksvriendelijker manier om het internet te bezoeken.

Marktontwikkeling

Waneer je een bestaand product hebt voor een nieuwe markt, wil je via nieuwe kanalen je product of dienst verkopen. Jouw bestaande product of dienst is bewezen voor je bestaande markt, maar je wilt ook een nieuwe markt aanboren met hetzelfde product of dienst. Met behulp van het SDP model kan er een nieuwe doelgroep worden gesegmenteerd. Je wilt immers een nieuwe doelgroep/markt aanboren.

Diversificatie

De diversificatie kwadraat van de Ansoff matrix wordt niet vaak toegepast, omdat je met een nieuw product of dienst een nieuwe markt wil aanboren. Er zijn namelijk veel risico’s bij de lancering van een product in een nieuwe markt.

Hoe kan ik de Ansoff matrix toepassen?

Net zoals bij de BCG Matrix doorloopt jouw product of dienst enkele fases. Dit is een strategie om bij elk kwadrant de aantrekkelijkheid in kaart te brengen. Je zet namelijk elke keer een stap extra richting een kwadrant. Zo heb je verminder je de risico voor je product of dienst.

De 4 kwadranten die jouw product of dienst doorloopt

  1. Marktpenetratie– linksonder
  2. Productontwikkeling – rechtsonder
  3. Marktontwikkeling – linksboven
  4. Diversificatie– rechtsboven

In dit voorbeeld maak ik gebruik van een Apple programma iTunes. iTunes heeft de kwadranten van de Ansoff matrix doorlopen en is succesvol geworden in de markt.

Ansoff Matrix voorbeeld

Apple heeft in het begin voor zijn product iTunes een marktpenetratie groeistrategie gebruikt. Hier is het minst risico. Er was vraag naar een programma die het branden van CD’s makkelijker moest maken. Zo kon je al je muziek beluisteren op je computer. Dit loste een frustratie op bij de gebruiker.

Dit programma werd succesvol en Apple besloot om het toegankelijker te maken op andere apparaten behalve dan op een Apple computer (Mac).

Apple ging van een marktpenetratie strategie naar een productontwikkeling in het kwadrant van de Ansoff matrix. Ze bedachten namelijk de iPod om muziek ‘on the go’ te beluisteren met 1 GB aan ruimte. Dit loste alweer een frustratie op bij de gebruiker, omdat er bij andere apparaten een beperking was in het aantal nummers die je mee kon nemen.

De iPod werd een succes voor Apple gebruikers. Apple wilde de iPod voor iedereen beschikbaar maken. Vanuit deze gedachte wilde ze een nieuwe markt aanboren met marktontwikkeling in het kwadrant van de Ansoff matrix. Nu was de dienst niet alleen beschikbaar voor Apple gebruikers, maar ook voor Microsoft gebruikers. Hierdoor hadden ze dus een nieuwe markt benaderd.

Apple wilde nog een stap verder gaan, maar in dit kwadrant van de Ansoff matrix zit het meeste risico. Apple wilde een nieuwe markt aanboren met een totaal ander product dan de iPod. Ze bedachten hiervoor de iPhone door middel van diversificatie. De iPhone loste heel veel frustraties op bij de gebruikers. Een van de frustraties was het niet ontdekken van nieuwe nummers ‘on the go’.

Wat kan ik eruit halen?

Je weet in welke kwadranten de minste en meeste risico’s zitten. Zoals je opmerkt is het combineren van de Ansoff model ook een strategie die je kan toepassen voor je producten of dienst. Je kan ze afzonderlijk gebruiken of gecombineerd. Het ligt immers aan jouw product of dienst.

12 reacties

  1. Beste Cristhian,

    Ik heb even een vraag over twee modellen. Wat is het verschil tussen het ansoff model en de BCG matrix. En waarom zou ik één van deze beter kunnen gebruik binnen mijn marketingplan dan bijvoorbeeld de waardestrategieën van Treacy en Wiersema?

    Ik wil namelijk vanuit het SFA model richting geven aan de gekozen strategie. Ik wil me gaan richten op de zakelijke markt, een nog onbekende markt voor mijn bedrijf.

    Ik hoor graag van u,

    M.v.g.

    • Hi Steven,

      Het BCG matrix hoort bij de interne analyse en hoort bij de productportfolio analyse. Je analyseert in welke producten/diensten je moet investeren en desinvesteren.

      De Ansoff matrix hoort bij de implementatie analyse en hoort bij hoofdstuk strategie. Je achterhaalt in welke fase van de kwadranten je zit en vertelt de strategie van de huidige situatie maar de gewenste situatie.

      Beiden geven antwoord op de “performance” van je producten of diensten.

      De Treacy & Wiersema analyse geeft antwoord wat de strategie van de organisatie is.

      Het verband van deze 3 analyses:

      Je hebt een strategie uit de treacy & wiersema gehaald. Daarna analyseer je welke producten relevant zijn, en je onderbouwt op welk manier je de stappen van de Ansoff matrix doorloopt met de producten of diensten.

      Graag hoor ik of dit je heeft geholpen!

      Groet,
      Cristhian

  2. Dag Christian,

    Het bedrijf waarvoor ik mijn afstudeeropdracht uitvoer wil graag uitbreiden naar een nieuwe regio binnen Nederland, waarin zij nog niet actief zijn. Aangezien de doelgroepen en producten hetzelfde blijven, is het dan marktpenetratie of toch marktontwikkeling?

    Erg bedankt alvast.

    Met vriendelijke groet,

    Luuk

    • Hi Luuk!

      Zoals ik het lees is het een bestaand product in een nieuwe regio (markt). Ik zou dan kiezen voor marktontwikkeling. :)

  3. Hi Cristhian,

    De komende periode loop ik stage bij een plantenbedrijf. Ze produceren Hortensia’s. Nu is mijn onderzoeksvraag om te kijken naar nieuwe producten en markten, om deze naast de teelt van Hortensia te gaan telen. Het is dus een bestaand product op een bestaande markt (marktpenetratie). Welke modellen kan ik gebruiken voor het onderzoeken van nieuwe potentiële markten?

    • Hi Tim,

      Bedankt voor je vraag!
      1. Mijn advies is om te beginnen met de DESTEP. Controleer of je kansen ziet in nieuwe markten. Een bedreiging voor een andere markt, kan voor jouw markt een kans zijn. Een fictief voorbeeld: Bedreiging: Minder groei in verkoop van Hortensia in kantoortuin of lokale uitgaanplekken door strengere richtlijnen om zoveel mogelijk thuis te blijven. Kans: De Hortensia kan ook gebruikt worden als kamerplant om je woning op te fleuren tijdens je thuiswerkdag.

      2. Daarna zou ik kijken naar de FAP Analyse. Met dit marketingmodel ga je kritisch kijken naar je product segment en vergelijken met potentiele marketen.

      Uiteraard moet je bovenstaande onderbouwen met cijfers en andere relevante onderzoek waaruit dit blijkt.

      Hopelijk helpt dit je verder!

      Groet,
      Cristhian

  4. Hi Cristhian,

    Bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb. Het gaat niet om ‘marktpenetratie’ maar om een ‘diversificatie strategie’. Naast de teelt van Hortensia’s hebben we nog een X aantal vierkante meters (m2) beschikbaar in te vullen. Dit is dus een nieuw product op een nieuwe markt (diversificatie). Ik ga dus een marktonderzoek naar nieuwe markten (lavendel, rozen ect..). Hierbij maak ik o.a. gebruik van een concurrentenanalyse, afnemersanalyse, risico analyse, trendanalyse.
    Ik ben benieuwd welke modellen ik hiervoor kan gebruiken.

    Ik hoor graag van je!

    groet,
    Tim

  5. Hoi Christian,

    Wat grappig ook ik heb een stage opdracht bij een plantenkweker. Hij gaat meer varens produceren en wil zijn verkoop uitbreiden op andere landen. Ik ga uit van marktontwikkeling.
    Heb jij tips voor plan van aanpak, waar jij zal beginnen en met welke modellen?

    Alvast dank
    Kenneth

  6. Hallo Cristhian,
    Ik ben bezig met kiezen van strategie opties voor een bioscoop. Dat is onderdeel van mijn afstudeerproject. Betreffend bioscoop bestaat 2 jaar en hun doelgroep zit in Amsterdam Nieuw-West. Mijn Onderzoeksvraag betreft naamsbekendheid van bioscoop in deze buurt. Mijn doel is meer bezoekers in bioscoop trekken. Door mij opgesteld marketingstrategie in het kort: CRM-system implementeren, gebruik maken van geofencing, filmaanbod voor jongere doelgroep vergroten, spaarkaarten (voor naamsbekendheid) en aanpassingen in social media aanpak. Wat denk je wat past beter bij deze strategie marktontwikkeling of penetratie van Ansoff? Hun naamsbekendheid is laag en ze bestaat maar 2 jaar.
    Alvast dank!
    Maria

    • Hi Mara,
      Dank voor de informatie! Ik merk dat je vooral bezig bent met middelen om naamsbekendheid te vergroten. Dan zou ik dus zeggen marktontwikkeling. Aangezien marktpenetratie ervan uit gaat dat er meer vraag is naar meer het bioscoopaanbod. En uitgaande van de informatie die je hebt gestuurd.


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *