De sales funnel is een belangrijk verkoopinstrument. De sales funnel analyse is een trechter die toekomstige klanten door het verkoopproces leidt. De markt bestaat uit spelers die in de salesfabriek worden getoond. De sales funnel leidt tot winst en is een goede toevoeging aan je product of dienst.
Heb ik het sales funnel model nodig?
Je kan de sales funnel gebruiken wanneer je een nieuw product of dienst gaat lanceren. Met de uiteindelijke analyse heb je een duidelijker beeld van de markt en je doelgroep. Het model foceert je om te segmenteren in klantgroepen.
Een nog niet veelgebruikte model is de salesfabriek. Dit model zit net een stapje hoger. De salesfabriek heb je nodig om de continuiteit van de verkoop te kunnen monitoren en te analyseren hoe de markt verandert. Op deze veranderingen kan je gaan inspelen.
Welke variabelen heb ik nodig?
Voor de sales funnel heb je de volgende variabelen nodig:
- Bezoeker: nog niet op de hoogte van dienst of product
- Lead: dit zijn klanten die zijn afgevallen van de selectie bezoeker (interesse in je product of dienst)
- Offerte: waarom moeten leads jou jouw product aanschaffen?
- Euro’s: de klant heeft een aankoop gedaan
- Klant: de bezoeker is een klant geworden
Voor de salesfabriek heb je de volgende variabelen (spelers) nodig:
- Koopplatform: De grote markt, klanten zijn 18 jaar of ouder
- Werkplatform: In dit platform zitten bestaande klanten om opnieuw zaken te doen
- Crosselling: Dit zijn bestaande klanten die een ander product gaan kopen dan de vorige keer
- Deepselling: Deze klanten kopen meer van hetzelfde
- Upselling: Deze klanten gaan duurdere varianten kopen van hetzelfde product soort
- Marktplatform: Van deze spelers ga je klanten maken.
Hoe kan ik de sales funnel toepassen?
De salesfabriek geeft een indicatie weer van de spelers die je door het verkoopproces worden geleidt. In het koopplatform bevinden zich spelers die ouder zijn dan 18 jaar en jouw product of dienst nog niet kennen.Aan de taak van de ondernemer om de bekendheid te vergroten.
Vervolgens heb je te maken met het werkplatform. In dit platform zitten bestaande klanten waarmee je opnieuw zaken kunt gaan doen. Door verschillende vormen van selling kan dit worden gerealiseerd. Denk hierbij aan, crosselling, deepselling en upselling.
Voor je sales funnel leg je de focus op een van deze spelers. Met behulp van het SDP model segmenteer je de doelgroep voor jouw product of dienst. De doelgroep die gesegmenteerd is, gooi je als het ware in de sales funnel.
Je bedenkt een strategie om van de bezoeker een lead te maken. Je wekt de interesse op en biedt jouw dienst aan. Hiervoor moet je denken aan een oplossing/ frustratie van de klant. Op deze manier neemt de frustratie weg door middel van jouw product of dienst.
Wat kan ik eruit halen?
Mede door het SDP model weet jij wie jouw doelgroep is. Hierdoor kan de aanpak van de salesfabriek in combinatie met de sales funnel leiden tot verbeterde marges en een verhoogde slaagkans, omdat er minder verlies van opdrachten aan de concurrentie wordt afgegeven.
De salesfabriek zorgt daarnaast ook voor een verbeterde en structurele kwalificatie van de klanten die je binnen hebt gehaald. Deze klanten zijn volledig afgestemd op jouw product of dienst.
Nog geen reacties, laat een reactie achter!