Een concurrentieanalyse is een strategie waarbij de belangrijkste concurrenten worden onderzocht om inzicht te krijgen in hun producten, verkoop en marketingtactieken. Het implementeren van sterkere bedrijfsstrategieën, het afweren van concurrenten, en het veroveren van marktaandeel zijn slechts enkele voordelen van het uitvoeren van een concurrerende marktanalyse.

Een concurrentieanalyse kan u helpen te weten te komen hoe uw concurrentie werkt, en mogelijke kansen te identificeren waar u hen kunt overtreffen.

Het stelt u ook in staat om bovenop de trends in de sector te blijven zitten en ervoor te zorgen dat uw product consequent voldoet aan de normen in de sector – en deze zelfs overtreft.

Laten we nog een paar voordelen van het uitvoeren van concurrentieanalyses op een rijtje zetten:

  • Helpt u de unieke waardepropositie van uw product te identificeren en wat uw product anders maakt dan dat van de concurrenten, wat u kan informeren bij toekomstige marketinginspanningen.
  • Stelt u in staat om te identificeren wat uw concurrent goed doet. Deze informatie is van cruciaal belang om relevant te blijven en ervoor te zorgen dat zowel uw product als uw marketingcampagnes beter presteren dan de industriestandaarden.
  • Vertelt u waar uw concurrenten tekortschieten – wat u helpt bij het identificeren van kansen in de markt, en het testen van nieuwe, unieke marketingstrategieën waar zij nog geen gebruik van hebben gemaakt.
  • U leert via klantenbeoordelingen wat er ontbreekt in het product van een concurrent, en overweegt hoe u functies aan uw eigen product kunt toevoegen om aan die behoeften te voldoen.
  • Biedt u een benchmark waartegen u uw groei kunt afzetten.

Concurrentieanalyse in marketing

Elk merk kan baat hebben bij een regelmatige analyse van de concurrentie. Door het uitvoeren van een concurrentie-analyse, zult u in staat zijn om:

  • Hiaten in de markt te identificeren
  • Nieuwe producten en diensten te ontwikkelen
  • Trends in de markt te ontdekken
  • Effectiever te marketen en verkopen
  • Zoals u kunt zien, zal het leren van een van deze vier componenten uw merk naar het pad van succes leiden.

Laten we nu eens duiken in enkele stappen die u kunt nemen om een uitgebreide concurrentieanalyse uit te voeren.

Hoe maak je een concurrentieanalyse?

  1. Bepaal wie uw concurrenten zijn.
  2. Bepaal welke producten uw concurrenten aanbieden.
  3. Onderzoek de verkooptactieken en resultaten van uw concurrenten.
  4. Kijk naar de prijzen van uw concurrenten, evenals eventuele extra’s die zij bieden.
  5. Zorg ervoor dat u concurrerende verzendkosten hanteert.
  6. Analyseer hoe uw concurrenten hun producten op de markt brengen.
  7. Neem kennis van de contentstrategie van uw concurrenten.
  8. Leer welke technologie uw concurrenten gebruiken.
  9. Analyseer de mate van betrokkenheid bij de content van je concurrenten.
  10. Observeer hoe zij marketing content promoten.
  11. Kijk naar hun social media aanwezigheid, strategieën, en go-to platforms.
  12. Voer een SWOT-analyse uit om hun sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te leren kennen.

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.