De 6 W’s van Ferrel is een afnemersanalyse die (potentiële afnemers) van de organisatie in kaart brengt. Om de afnemersanalyse te kunnen maken analyseer je de w’s van Ferrel met behulp van vier vragen. Aan het eind van dit artikel geef ik aan welke stappen je aan kan houden om een marketingstrategie te ontwikkelen aan de hand van je afnemersanalyse.

Heb ik de 6 W’s van Ferrel nodig?

De 6 W’s van Ferrel heb je nodig als je het onbewuste gedrag onder de potentiële afnemers in kaart wilt brengen. De organisatie kan haar strategie veranderen op basis van de veranderde behoefte. Zo worden nieuwe campagnes ingevoerd om in te spelen op het gedrag van de afnemers met behulp van bijv. een enquete.

Welke variabelen heb ik nodig?

De 6 W’s van Ferrel:

  • Wie zijn de huidige en potentiële afnemers?
  • Wat doen de huidige en potentiële afnemers met het product of de dienst?
  • Waar nemen de huidige en potentiële afnemers het product of de dienst af?
  • Wanneer nemen de huidige en potentiële afnemers het product of de dienst af?
  • Waarom koopt men bij het bedrijf?
  • Waarom koopt men niet bij het bedrijf?

Onder afnemers wordt verstaan:

  • afnemers of fabrikanten (toeleveranciers)
  • handelaars (inkopers)
  • consumenten (eindgebruikers)

Hoe kan ik de afnemersanalyse toepassen?

Het interview of deskresearch is uitgevoerd en wordt verwerkt op basis van vraag en antwoord. De volgende stap in het proces is om een segmentatie te maken van de doelgroep. Vanuit deze positie beantwoord je de volgende vragen:

  1. Welke groepen vertonen vergelijkbaar gedrag?
  2. Wat zijn mogelijke gebruikerssituaties?
  3. Met welk doel gebruiken de afnemers het product of dienst?
  4. Welke kenmerken of eigenschappen doen het goed bij de afnemers?
  5. Heeft het product of dienst een onderscheidend vermogen?
  6. Is de afnemer tevreden over het product of dienst?
  7. Zullen er in de nabije toekomst veranderingen optreden?

Wat kan ik er uit halen?

Het stelt de onderneming in staat om nieuwe kansen en bedreigingen vanuit de oogpunt van afnemers te zien. Hierdoor kunnen kansen worden benut en bedreigingen worden afgeweerd. De organisatie begrijpt de afnemers beter en kan haar marketingstrategie beter toepassen.

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Comments are closed for this article!