Wat is een USP?

Een USP (Unique Selling Point) is een uniek voordeel van je product of dienst. Het voordeel onderscheidt je van de concurrentie.

Het voordeel moet echt uniek zijn. Een unique selling point is pas echt exclusief als je het kunt omschrijven in de overtreffende trap zoals: beste, snelste, lekkerste of meest betrouwbaar.

USP voorbeelden

  • Voor 23:59 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf 39,99
  • 14 dagen later betalen met afterpay
  • 7 dagen per week bezorging
  • Same day delivery voor 13:00 besteld = vanavond in huis

Unique selling point bepalen

Bij het vinden van een unique selling point horen enkele vragen die je wellicht goed op weg kunnen helpen:

  • Waar hebben je (toekomstige) opdrachtgevers nu last van?
  • Wat verwacht je klant van je product of dienst?
  • Wat is de meeste gehoorde vraag, behoefte of klacht.
  • Welke eigenschappen vind je zelf uniek aan je product of dienst?
  • Wat zie jij als de eerstvolgende stap in de ontwikkeling van je dienst of product?
  • Wat biedt jij wat de concurrentie niet kan bieden?
  • Wat noemen tevreden klanten als belangrijkste reden om voor jouw organisatie te kiezen?
  • Waar ben je zelf het meest trots op?
  • Welke voordelen bieden die eigenschappen van je product of dienst voor je klant?

Formuleren van de USP

Het formuleren van de unique selling point bestaat uit een zin. Dit kan je doen om zelf een USP te formuleren:

  1. Schrijf een aantal zinnen op die het voordeel geven van jouw product of dienst;
  2. Deze zinnen koppel je aan de oplossing die jouw product of dienst aanbiedt;
  3. Probeer tijdens het formuleren van de USP de onvervulde behoeften te vervullen;
  4. De zinnen moeten raakvlak hebben met de karakteristieken van het bedrijf.

Onderstaand vind je een lijst van modellen waar de USP in is verwerkt. Klik op een begrip om de uitleg hierbij te lezen.

Doelgroep

  • Voor welke specifieke (potentiële) klanten is het product bedoeld?
  • Hoeveel klanten heb ik in de markt?
  • Wat zijn mijn beste klanten?
  • Wat is de grootte van de doelgroep?

Probleem

  • Welke probleem heeft de klant?
  • Wat heeft de klant nodig om zaken met mij te kunnen doen?
  • Is het probleem van de klant groot genoeg?
  • Is het probleem vergelijkbaar met andere ondernemers?
  • Wil de klant zijn probleem met de opdrachtgevers delen?

Oplossing

  • Met welke oplossing is de klant blij?
  • Op welk moment zou het probleem opgelost zijn voor de klant?
  • Wil de klant investeren in een oplossing?
  • Wat kan de klant zelf oplossen?
  • Wil de klant ook zelf meewerken aan een oplossing?

Bijdrage

  • Hoe kan ons product bijdragen aan een oplossing voor de klant?
  • Is het product onderscheidend genoeg in relatie tot de oplossing voor de klant?
  • Wordt de oplossing geleverd in maatwerk of standaardwerk?
  • Zijn de referenties van het product of bedrijf sterk genoeg om de klant te overtuigen?

Resultaat

  • Wat levert het product op voor de klant?
  • In hoeverre verdient de onderneming zelf aan de samenwerking?
  • Kan het resultaat achteraf worden gemeten?
  • Kan het resultaat met andere ondernemers worden gedeeld in de doelgroep?

Onderstaand vind je een lijst van modellen om je product marktcombinatie (PMC) te formuleren. Klik op een begrip om de uitleg hierbij te lezen.

Was deze informatie nuttig?
JaNee