In een SWOT analyse worden dus de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen geanalyseerd. De sterktes en zwaktes hebben betrekking op de interne factoren en de kansen en bedreigingen hebben betrekking op de externe factoren. Deze factoren worden verzameld door de DESTEP en eventuele marktonderzoek.

Waarom een SWOT analyse?

De SWOT-analyse geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Waar zijn we goed en slecht in?
  • Wat zijn eventuele kansen en bedreigingen om ons heen?

Wanneer je de externe analyse en interne analyse hebt onderzocht, zet je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een SWOT-analyse. Voeg geen nieuwe dingen toe in je SWOT-analyse die je niet hebt geanalyseerd.

Waar staat SWOT voor?

De SWOT analyse (Sterkte-zwakteanalyse) is een afkorting en staat voor:

Interne analyse

  • Strenghts
  • Weaknesses

Bekijk de interne analyse om de Sterktes en Zwaktes te achterhalen.

Externe analyse

  • Opportunities
  • Threats

Bekijk de externe analyse om de Kansen en Bedreigingen te achterhalen.

SWOT analyse voorbeeld

Hieronder staan enkele voorbeelden:

Sterktes voorbeeld

  • Externe communicatie
  • Hoge opleidingsinfrastructuur
  • Hoge motivatie van het personeel
  • Flexibiliteit in werkplanning

Zwaktes voorbeeld

  • Gebrek aan kennis en vaardigheden
  • Kwetsbaar qua personeel
  • Weinig opdrachtgevers
  • Onstabiele levertijden

Hoe maak je een SWOT analyse?

De SWOT analyse kan worden ingevuld in de marketingmodellen omgeving. Om vervolgens de confrontatiematrix samen te stellen.

SWOT Generator

De input is verwerkt met de SWOT analyse en confrontatiematrix van Marketinggenerators

NU BEKIJKEN

Vervolgens verwerk je de SWOT analyse in onderstaande marketingmodellen:

  1. SFA model
  2. Confrontatiematrix

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *