De Business Model Canvas bestaat uit 9 bouwstenen. De onderkant bestaat uit de kosten en opbrengsten. In het midden van het model staat de waardepropositie. Hierin stel je de onderscheidende waarde die je aan de klant biedt. Aan de linkerkant staan de partners, de hulpbronnen en de activiteiten die je hebt ondernomen. Aan de rechterkant staat aan wie je het product verkoopt, de onderhoud van de relaties en hoe de levering eruit ziet.

Heb ik de Business Model Canvas nodig?

Het Business Model van Canvas heb je nodig om meer uit je huidige businessmodel te halen. De praktijk leert dat je huidige business model is verandert en aangepast moet worden. De focus zou je kunnen leggen op de volgende onderdelen:

  • Je bent niet meer onderscheidend door de veranderingen op de markt;
  • Je wilt je organisatie een nieuwe kant opsturen;
  • Je wilt een vernieuwing aan je activiteiten of andere variabelen van je organisatie;
  • Je wilt meer focus op zaken die je meer succesvoller maken;
  • Je klanten vragen om vernieuwing en je weet niet waar je op moet sturen.

Welke variabelen heb ik nodig?

Customer Segments

In de Customer Segments bepaal je welk methode van segmentering wordt gehanteerd. Elke organisatie moeten kiezen welke segmenten zij wel en welk zij niet willen bedienen en vooral wat zij aan welke klanten willen leveren. Enkele segmentatie voorbeelden zijn:

  • Focus op mannen of vrouwen;
  • Sociale klasse (jongere kansrijken, onzekere werkenden etc.);
  • hele land of bepaalde provincie;
  • opleiding;
  • geloof en sociaal economische achtergrond.

Zorg ervoor dat dit is afgebakend. Hierdoor heb je de beste kans op het inspelen op klantbehoefte.

Value Proposition

De Value Propoistion is het middelpunt van de Business Model Canvas. Hierin beschrijf je de toegevoegde waarde van je product of dienst. En/of de onderscheidende factor ten opzichte van je concurrent. Voor iedere klantsegment is de klantwaarde anders.

Customer Relationships

Het behouden van je relaties is een van de belangrijkste pijlers voor je organisatie. Er bestaan verschillende klantrelaties:

  • Persoonlijke hulp;
  • Self-service;
  • Geautomatiseerde diensten;
  • Communities;
  • Co-creatie.

Channels

Met de channels kom je in contact komt met klanten. Het combineren van de offline en online kanalen kan goed worden gebruikt om zoveel mogelijk klanten te bereiken.

Revenue Streams

Met de revenue stream maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaag komen. Je beschrijft hoe je dit gaat bereiken. Je kan gebruik maken van de Break-even analyse om een indicatie te krijgen in welk tijdbestek je winst gaat maken.

Key Activities

De kernactiviteiten van het Business Model Canvas beschrijven de activiteiten die nodig zijn om de organisatie draaiend te houden. Voor een hardware bedrijf zijn de kernactiviteiten het ontwerp, de marketing en het managen van de productieketen. Het maken van hardware producten hoort hier niet bij.

Key Resources

Onder de Key Resources worden bedrijfsmiddelen verstaan. Dit is nodig om  het bedrijf draaiend te houden. In de meeste gevallen betekent dit dat je de randactiviteiten moet uitbesteden aan partners om sneller te produceren/reageren.

Partners

Partners heb je nodig om gebruik te maken van een bepaalde expertise. Er zijn diversen partnerschappen nodig. Soms om de risico’s te beperken. Iedere vorm van partnerschap heeft zijn voor -en nadelen.

Cost Structure

De Cost structure zijn alle kosten die nodig zijn om het business model te laten werken. Dit bestaat uit:

  • Bedrijfspand;
  • Machines;
  • Inkoopproducten;
  • Etc.

Hoe kan ik de analyse toepassen?

Per onderdeel staat een vragenlijst klaar om door te nemen. Deze vragen kan je overnemen.

Customer Segments

  • Voor wie creëren we waarde?
  • Wie zijn de belangrijkste marktsegmenten?
  • In welke markt zitten we?
  • Welke klantgroepen wil je bereiken/
  • Wat zijn de behoeften van deze klanten(groepen)?

Value Proposition

  • Welke klantwaarde leveren wij aan de klant?
  • Welke problemen van klanten helpen we oplossen?
  • Welke bundels van producten en diensten bieden we aan elk klantsegment?
  • Aan welke behoeften van de klant voldoen we aan?
  • Waarom zouden deze klanten zaken met jou moeten doen?

Customer Relationships

  • Welke type relatie wordt verwacht van de klanten?
  • Waar hebben we de relaties gevestigd?
  • Hoe zijn ze geïntegreerd met de rest van het business model?
  • Wat is de waarde van onze relaties?
  • Hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klantsegmenten?
  • Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele?

Channels

  • Via welke kanalen willen onze klanten worden bereikt?
  • Hoe bereiken we onze klanten momenteel?
  • Hoe zijn onze kanalen geïntegreerd voor de klanten?
  • Welke kanalen werken het beste?
  • Welke kanalen zijn het meest efficiënt?
  • Hoe integreren we de kanalen met onze klantenroutes?
  • Hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod?
  • Op welke manier ervaren zij onze waarde propositie het beste?
  • Op welke manier kunnen zij ons aanbod kopen en verkrijgen?

Revenue Streams

  • Voor welke waarde zijn onze klanten echt bereid om te betalen?
  • Voor welke waarde betalen ze momenteel?
  • Hoe nemen klanten momenteel de producten af? (betalen)
  • Hoe zouden ze liever betalen?
  • Hoeveel draagt elke opbrengststroom bij tot de totale inkomsten?
  • Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?

Key Activities

  • Welke kernactiviteiten zijn er nodig voor onze waardepropositie?
  • Welke kernactiviteiten zijn er nodig voor onze distributiekanalen?
  • Welke kernactiviteiten zijn er nodig voor onze klantrelaties?
  • Welke kernactiviteiten zijn er nodig om de inkomstenbeon te realiseren?

Key Resources

  • Welke middelen zijn de sleutel tot onze waardepropositie?
  • Welke middelen zijn nodig voor onze distributiekanalen?
  • Welke middelen zijn nodig voor het bouwen en onderhouden van klantrelaties?
  • Welke middelen zijn nodig om onze inkomsten te genereren?

Partners

  • Wie zijn de partners?
  • Wie zijn de leveranciers en samenwerkingspartners?
  • Van welke partners zijn we afhankelijk?
  • Welke activiteiten laten we uitbesteden aan de partners?
  • Welke kernactiviteiten worden door partners uitgevoerd?

Cost Structure

  • Wat zijn de belangrijkste kosten aan het business model?
  • Welke key activities zijn het duurst?
  • Welke kosten zijn variabel en vast?
  • Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar?

Wat kan ik eruit halen?

Met het Business Model Canvas krijg je inzicht in het maken van je eigen business model. Je beoordeelt hierbij namelijk het volgende:

  • is het business model consistent, onderscheiden, efficient en biedt het voldoende verdienmogelijkheden?
  • zijn de benodigde kennis, middelen, systemen en vaardigheden beschikbaar of te werven?
  • ben je sterk genoeg om mogelijke reacties van concurrenten te pareren?
  • kun je bij veranderingen en groei het businessmodel zonder al te grote problemen laten mee bewegen?

Het geeft mogelijkheid tot meer resultaat vanuit verschillende disciplines. De negen onderdelen zijn essentieel om succesvol te zijn. De business model Canvas brengt dit in een overzichtelijke en visuele manier in kaart. In de online marketing omgeving kan je het Business Model Canvas makkelijk samenstellen.Zie hieronder een voorbeeld.

Nog geen reacties, laat een reactie achter!


Plaats een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *