Treacy en Wiersema toepassen? Uitleg en voorbeeld

 in Marketingstrategie

Het Treacy en Wiersema waardediscipline model is bedacht door Michael Treacy en Fred Wiersema. Zij hielpen en adviseerden organisaties in het vaststellen of het verbeteren van hen strategie. Het waardestrategie model is opgesteld om de juiste strategie per organisatie te kunnen bepalen.

Heb ik het Treacy en Wiersema model nodig?

Het Treacy en Wiersema waardediscipline model heb je nodig bij het formuleren van strategie. Het waardestrategie model stelt vast dat een van de drie waardestrategieën wordt gekozen, waar zij uitblinken ten opzichte van de concurrentie. De overige waardestrategieën dienen op een drempel niveau te worden uitgevoerd.

Welke variabelen heb ik nodig?

Bij elke waardestrategie van het Treacy en Wiersema model wordt een uitleg en een voorbeeld weergeven. Daarbij staat er een beschrijving welke strategie bij wat voor soort organisatie past.

Product leadership (productleiderschap)

Het product leadership waardestrategie model wordt toegepast bij organisaties met een sterk onderscheidend product of dienst. Een bedrijf met superieure prestaties, creatieve oplossingen en een visionair beleid volgens Treacy en Wiersema. Bij innovatieve organisaties is de doelgroep vaak relatief jong. Hierdoor is het van belang dat zij op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends.

Kenmerken van product leadership:

  • Talenten worden gestimuleerd;
  • Flexibele bedrijfscultuur;
  • Bedrijfscultuur is gebaseerd op innovatie en resultaten;
  • Focus op ontwikkeling;
  • Focus op hoge marges in een korte periode;
  • Focus op time-to-market.

Het onderscheidend vermogen is excelleren op innovatie en merkmarketing “best product”.

Customer intimacy (klantenpartnerschap)

Het customer intimacy waardestrategie model wordt toegepast bij organisaties die haar productportfolio zo goed mogelijk afstemmen op de klantbehoefte. Deze organisaties hebben een duurzame relatie met de klant. Deze duurzame relatie zorgt ervoor dat er ingespeeld kan worden op de wisselende behoeften en wensen van de klant.

Bij dit waardediscipline van het Treacy en Wiersema model gaat het om het leveren van een totaaloplossing en het onderhouden van de relatie met de afnemer. De toegevoegde waarde ontstaat door het product of dienst op maat te maken voor de afnemer.

Kenmerken van customer intimacy:

  • Beslissingsautoriteit voor medewerkers dicht bij de klant;
  • Uitblinken in klantaandacht en klantenservice;
  • Geen eenmalige transacties met de klant;
  • Product of dienst op (bijna) individueel niveau;
  • Grote variatie in productassortiment;
  • Onderhoudt de relaties met de klant.

Het onderscheidend vermogen is excelleren op het aanbod en wensen van de afnemers ” best service”.

Operational excellence (kostleiderschap)

Het operational excellence waardestrategie model wordt toegepast bij organisaties die een zo laag mogelijke kostprijs willen realiseren. Hierdoor kan een organisatie een lage verkoopprijs hanteren op de markt. Het doel is efficiënt en effectief, processen, mensen en middelen inzetten om de kosten sterk te reduceren.

Bij dit waardediscipline wordt er gezorgd voor een probleemloze levering van product of dienst. Dit proces wordt tegen de laagste losten, minste tijd en grootste gemak voor de afnemer uitgevoerd. Het managementsysteem is gericht op efficiënte transacties en de organisatie op kosten -en tijdbesparing en minimalisatie van verspillingen.

Het onderscheidend vermogen is het excelleren van een lage verkoopprijs met een redelijke kwaliteit “best performance”.

Kenmerken van operationeel excellence:

  • Taak georiënteerde visie t.o.v. personeel;
  • Meetsystemen zijn zeer belangrijk;
  • Beperkte variatie in productassortiment;
  • Binnen deze organisatie ligt de focus op standaardisatie en routinematig werk;
  • De focus ligt op efficiency, gestroomlijnde operaties.

Hoe kan ik het model toepassen?

De praktijk leert dat excelleren op slechts een waardediscipline van het Treacy en Wiersema model onverstandig is. Het is onwaarschijnlijk dat een organisatie binnen haar branche goed presenteert op een waardediscipline en slecht op de overige waardedisciplines. Een verstandige beslissing is om een keuze te maken in welke waardediscipline je wilt excelleren. De andere moeten tegelijkertijd ook goed functioneren. Het Treacy & Wiersema model biedt dus de mogelijkheid bij het vormen van een strategie.

Product leadership voorbeeld:

Organisaties met dit waardestrategie model doen veel onderzoek naar de behoefte van consumenten. Hierdoor kan een groot publiek bereik worden. Zij spelen in op het consumentengedrag van de bevolking. Dit is geanalyseerd door middel van marktonderzoek en brancheonderzoek afgestemd op het Treacy en Wiersema model.

Customer Intimacy voorbeeld:

Organisatie met dit waardestrategie model gebruiken verschillende marketingkanalen om in contact te komen met de klant. Klanten weten precies wat ze hebben aan deze organisaties. De prijzen en de overeenkomsten zijn dus transparant.

Operational excellence voorbeeld:

Organisaties met dit waardediscipline hanteren bedrijfsprocessen om klanten snel te kunnen informeren. Het gaat hier vooral om over de hoogte van de orderstatus van hen bestelling.

Wat kan ik eruit halen?

Met het Treacy en Wiersema waardestrategie model wordt onderscheid gemaakt tussen organisaties ten op zichte van de concurrentie. Elke organisatie hanteert een andere positionering. Het model legt dus een basis in het soort strategie die je als organisatie wilt aanhouden. In de marketingmodellen omgeving kan je zelf de Treacy & Wiersema genereren. Zie hieronder een voorbeeld. Treacy & Wiersema Voorbeeld Generator

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Vragen of opmerkingen?