Strategische groepenkaart maken? Uitleg en voorbeeld

 in Marketingstrategie

Een strategische groepenkaart biedt inzicht in de grootste concurrenten met de bijhorende strategie. Deze concurrenten zijn verdeeld in strategische groepen. In dit artikel leg ik uit in welke kwadranten een organisatie zich kan bevinden.

Heb ik de strategische groepenkaart nodig?

De strategische groepenkaart heb je nodig, wanneer je de positie van de organisatie wilt wijzigen. Het doel is om te weten waarom de ene groep onderneming ineen dezelfde markt meer winst maakt dan een andere groep. Het gaat hier om de concurrentiekracht en niet om financiële redenen.

Welke variabelen heb ik nodig?

Strategisch focus en complexiteit

Op de horizontale as wordt de strategische focus afgebeeld. De strategische focus wordt gewogen van laag naar hoog. Dit geeft aan wat voor soort strategie de concurrent volgt. De focus zit op prijs (operational excellence) of op waarde (product leadership).

Op de verticale as wordt de complexiteit afgebeeld. De complexiteit wordt gewogen van kosten naar waarde. De complexiteit kan een vorm zijn:

  • Van smal tot een breed productaanbod
  • Van non-complex tot complex product

Bespaar tijd en maak de Strategische groepenkaart
middels een eenvoudig invulveld

De strategisch groepenkaart wordt afgebeeld in vier kwadranten:

Dood-zone

In dit kwadrant heeft de organisatie een hoge complexiteit en zijn de kosten voor het produceren van de producten hoog. Een organisatie in de dood-zone, is geacht om haar portfolio te wijzigen. Alleen een aantal bedrijven is in staat om rentabiliteit te halen uit dit kwadrant. Dit zijn vaak organisaties die schaalvoordelen kunnen toepassen, waardoor de kosten alsnog kunnen worden gedrukt.

Hoge complexiteit met een focus op kosten.

Budget

In dit kwadrant heeft de organisatie een lage complexiteit en lage kosten.  Deze bedrijven leggen de focus op kostenreductie. Deze “prijsvechters” hebben een productaanbod die gelijk is aan de concurrentie.

Lage complexiteit met een focus op kosten.

Me-too

In dit kwadrant heeft de organisatie een lage complexiteit en een hoge waarde. Deze organisatie hebben als doel om zich te blijven differentieren van de concurrentie. Een organisatie met een lage complexiteit is makkelijk te kopieren. Daarom bieden deze organisatie meer waarde toe aan haar klanten. Een goed imago bijvoorbeeld, is moeilijk te kopieren. Dit is dus een vorm van waarde die deze organisaties geven.

Lage complexiteit met een focus op waarde.

Innovatieve bedrijven

In dit kwadrant heeft de organisatie een hoge complexiteit en een hoge waarde. Deze organisaties zijn vaak marktleiders. Het productaanbod van deze organisaties is moeilijk te kopieren evensals het imago.

Hoge complexiteit met een focus op waarde.

Hoe kan ik de analyse toepassen?

  1. Het opsommen van je directe concurrenten is de eerste stap.
  2. De tweede stap is het benoemen van de variabelen. In onderdeel “welke variabelen heb je nodig?” worden complexitieit en focus vaak gebeurt om de analyse te kunnen maken. Andere beoefenaars gebruiken andere variabelen, zoals productportfolio en merkimago. Het is afhankelijk van jouw branche welke variabelen je tegen elkaar wil opzetten.
  3. In deze stap plaats je de concurrenten in het debetreffende kwadrant. Bespreek  met je organisatie of je concurrent, bovenaan, onderaan, links of rechts zit in de matrix.

Wat kan ik eruit halen?

Je ziet in een oogopslag of de kenmerken die je organisatie uniek vindt, nog steeds uniek zijn. De voornaamste reden is dat organisaties elkaars strategie kopiëren. Al vrij snel moet er een patroon ontstaan. Een aantal concurrenten zul je vlak bij elkaar plaatsen, deze concurrenten hebben dus een gelijknamige strategie en vormen een strategische groep. Een voorbeeld hiervan is zelf te maken in de marketingmodellen omgevingStrategische Groepenkaart Voorbeeld Generator

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee
Showing 2 comments
  • Youp
    Beantwoorden

    Beste Christhian,

    Voor mijn scriptie wil ik graag de Strategische Groepenkaart gebruiken voor een bedrijf in de horeca. Welke variabelen zou ik hier goed voor kunnen gebruiken?

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Hi Youp,

      Dit is een erg moeilijke vraag, aangezien ik de markt niet goed ken. Laat ik je in ieder geval proberen te helpen. Laten we voor het gemak de containerbegrippen in de horeca bijv. service, prijs, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid wegstrepen.

      De variabelen zijn namelijk voor iedere markt anders. Kijk in je onderzoek naar overeenkomsten tussen je concurrenten en/of je eigen bedrijf/project. Het zijn immers clusters. Bijvoorbeeld: strategieën van je concurrenten, USP kenmerken op strategisch niveau.

      Heeft dit je geholpen?

Vragen of opmerkingen?