MaBa analyse maken? Uitleg en voorbeeld

 in Marketingstrategie

De MaBa analyse is een strategisch productportfolio analyse voor de producten of diensten van je organisatie. Elke organisatie hoort afwegingen te maken voor producten of diensten die goed verkopen of juist slecht verkopen. De omgevingsfactoren van de markt bepalen de positie van je producten of diensten. 

Heb ik de MaBa analyse nodig?

De MaBa analyse heb je nodig als je een strategische afweging wil maken van je productportfolio. Deze producten of diensten dienen afgewogen te worden in het MaBa model. Hierdoor kan je beslissen of je moet investeren of moet desinvesteren in je productportfolio.

Welke variabelen heb ik nodig?

De MaBa analyse is een afkorting voor MA: Markt Aantrekkelijkheid en BA: Bussiness aantrekkelijkheid. De variabelen voor de (MA) Markt Aantrekkelijkheid zijn:

  • Marktomvang
  • Winstgevendheid
  • Marktgroei
  • Toetredingsdrempel
  • Concurrentie intensiteit

Deze variabelen zitten op de Y-as (verticaal).

De variabelen voor de (BA) Business aantrekkelijkheid zijn:

  • Groei marktaandeel
  • Imago/reputatie
  • Relatief marktaandeel
  • Financiele aspecten
  • Innovatie

Deze variabelen zitten op de X-as (horizontaal).

Hoe kan ik de analyse toepassen

De positie van de PMC’s (product marktcombinatie) wordt door de weging bepaald per factor. De weging is voor elke markt anders. Je bepaalt op basis van je analyse een weging voor elke factor. De onderstaande wegingen geven echter een indicatie aan.

MaBa analyse berekening

Op de afbeelding zie je een uitgewerkte versie van de MaBa analyse. Op de eerste afbeelding zie je de methode van de berekening. De berekening is de weging van de factoren (oranje) * 0, 25, 50 , 75 of 100 (ranking). De uitkomsten van elke weging is de totaal score (paars) van 1 PMC.

*Sommige variabelen kunnen niet berekend worden. Deze variabelen worden beoordeeld op basis van gesprekken met de opdrachtgever.

Maba analyse berekening

Wat kan ik eruit halen?

De tweede afbeelding geeft de positie aan van de PMC’s. De uitkomsten van de MaBa analyse is een overzicht van de PMC’s.

MaBa analyse
De positie van de PMC’s bepalen het advies richting de opdrachtgever. In het worst case scenario zijn de producten verdeeld in de rode vakken (rechtsonder). In dit geval is het advies om deze producten af te stoten. In het best case scenario zijn de posities van de PMC’s verdeeld in de groene vakken (linksboven). De producten zijn winstgevend en dienen zo worden gehouden. De PMC’s in de het midden dienen afgewogen geworden op basis van de grootte van de bel. In de marketingmodellen omgeving kan je zelf de MaBa Analyse generen. Zie hieronder voor een voorbeeld. MaBa Analyse Generator

Vragen of opmerkingen?