5 krachtenmodel van Porter maken? Uitleg en voorbeeld

 in Marketingstrategie

Het 5 krachten model van Porter is een analyse om de druk te bepalen van de markt in de meso analyse. Dit is geen concurrentieanalyse model, maar een meso omgevingsanalyse (bedrijfstak analyse) voor je marketingplan. De druk in de markt bepaalt uiteindelijk of je gaat instappen in deze markt. In dit artikel wordt er uitgelegd met welke variabelen dit wordt geanalyseerd.

Heb ik het 5 krachten model van Porter nodig?

Het 5 krachten model van Porter heb je nodig als je wilt analyseren hoe competitief de markt, industrie of branche en concurrentie is. Met dit model kan worden ingeschat hoe sterk de macht is van de 5 krachten in de branche. Het vijfkrachten model van Porter geeft ook aan hoe aantrekkelijk de branche is.

Welke variabelen heb ik nodig?

Met dit Bij deze strategische bedrijfstak analyse horen variabelen om de druk in de branche te kunnen analyseren.

  • De macht van de leveranciers
  • De macht van de afnemers
  • De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn
  • De dreiging van nieuwe toetreders op de markt
  • De interne concurrentie van spelers op de markt

Hoe kan ik het 5 krachten model van Porter toepassen?

Macht van leveranciers

De macht van de leveranciers heeft invloed op de prijssteling, kwaliteit en de continuering van het bedrijf. Bij het analyseren van deze macht van het 5 krachten model van Porter is het belangrijk om te weten hoeveel leveranciers er zijn, wat hen invloed is op de bedrijfstak en hoe eenvoudig het is om over te stappen naar een andere leverancier.

Macht van afnemers

De macht van de afnemers heeft invloed op de concurrentie. Zij kunnen de prijs onder druk zetten door concurrenten tegen elkaar uit te spelen. Met deze kracht van het vijfkrachten model van Porter geldt dat het product wellicht een gestandaardiseerd of gespecialistisch product is. Door deze eigenschappen zal de afnemer minder snel overstappen. Hierbij spelen vraag en aanbod dus een belangrijke rol.

Daarnaast is het belangrijk om te weten welk belang de afnemer heeft bij het kopen van een product. Wanneer het belang groot is, zal de afnemer minder genoegen nemen met een alternatief product. De factor hierbij geldt dat de meerwaarde voor het product voor de afnemer zwaar weegt in deze kracht.

Bespaar tijd en maak het 5 krachten model van Porter
middels een eenvoudig invulveld

Substituten en complementaire goederen

De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn heeft invloed op welke rol een vervangend product heeft in deze kracht. Deze substituten vormen een bedreiging als dit subsituut een duidelijke verbetering met zich meebrengt en een lagere prijs heeft. De branche wordt minder aantrekkelijk als er meer subsituten zijn ontwikkeld.

Complementaire goederen van het 5 krachten model van Porter zijn goederen die elkaar goed aanvullen. In de autobranche zijn dit de benzine en de auto. Ze vullen elkaar goed aan en bieden elkaar kansen aan in de markt, als het gaat om de stijging van de olieprijzen.

De dreiging van nieuwe toetreders op de markt

De macht van dreiging van nieuwe toetreders geeft aan hoe makkelijk het is om de markt te betreden met een nieuwe partij. Voordat je een markt binnendringt, moet je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Is er veel kapitaal nodig om te starten in deze branche? (opstartkosten)
  • Wat zijn de stappen van het distributiekanaal?
  • Hoe is de concurrentie om deze markt te betreden?

De interne concurrentie van spelers op de markt

De macht van interne concurrentie van het 5 krachten model van Porter heeft invloed op de concurrentie binnen de markt. In dit geval moet er duidelijkheid komen over de concurrentiestrijd. In deze analyse analyseer je onder andere:

  • In welke marktvorm je zit
  • Hoeveel concurrenten er zijn
  • Hoe snel de groei van de markt is

Wat kan ik eruit halen?

Met de uitwerking van het 5 krachten model van Porter bepaal je een strategie en kan je conclusies trekken over de kansen en bedreigingen van de markt. Hierdoor kan de onderneming bijvoorbeeld zich voorbereiden voordat de markt wordt betreden. Daarnaast analyseer je hoe competitief de markt is, waarin de organisatie zich begeeft of zich in wilt gaan begeven. Hierbij is belangrijk in welke mate de markt competitief is, anders is deze markt dus minder aantrekkelijk om binnen te treden. Uit je conclusies van het 5 krachten model van Porter kan je ook concluderen waar de druk in de markt zit, waar je weinig invloed op hebt. Deze theorie kan worden omgezet naar een visueel model. Bekijk de marketingmodellen generator voor meer informatie over deze module of zie hieronder het voorbeeld.

5 Krachten Model Van Porter Voorbeeld Generator

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Vragen of opmerkingen?