FAP dimensies (analyse) maken? Uitleg en voorbeeld

 in Marketingmodellen

De FAP dimensies is een analyse voor je marketingplan. Met de FAP maak je een segmentatie om je kansen in de markt te verbreden. De FAP analyse geeft jou ook inzichten wanneer de markt verzadigd lijkt te raken. In dit artikel komt ter sprake hoe de dimensies worden in gezet, zodat jij het kan toepassen voor je marketingplan.

Heb ik de FAP dimensies nodig?

De FAP dimensies gebruik je wanneer de markt is verzadigd. De concurrentie heeft tientallen afnemers benaderd of heeft de functies in het productsegment gebruikt, waardoor de functie geen toevoegde waarde meer heeft voor je klant. De analyse brengt alle functie eigenschappen, afnemersgroepen en producteigenschappen in kaart om wellicht een toepassing te kunnen gebruiken, die de concurrentie nog niet heeft gebruikt.

Welke variabelen heb ik nodig?

De FAP bestaat uit drie dimensies:

Functies

De F van de FAP dimensies staat voor welke verdeling van de gebruiksfuncties of producttoepassingen leent zich voor segmentatie? Dit is verdeelt onder de functie en toepassingssegmenten.

  • Functiesegmenten: Hierbij maak je een verdeling van het marktgebied in segmenten die betrekking hebben op de functies van gebruikers
  • Toepassingssegmenten: Hierbij maak je een verdeling van het marktgebied in segmenten die betrekking hebben op de toepassingen voor producten of diensten

Afnemers

De ‘A’ van de FAP dimensies staat voor welke verdeling van afnemersgroepen, gebruikersgroepen en regio’s leent zich voor segmentatie? Onderstaand vind je een aantal voorbeelden op verschillende niveau’s van segmentatie.

Industriële markt:

  • Macro segmentatie: verschillende industriebranches, overheden,  instellingen, horeca   ondernemingen, distributeurs
  • Meso segmentatie: verschil in omvang, gebruiksintensiteit van gebruikers/distibuanten
  • Micro segmentatie: Onderscheid in persoonlijke voorkeuren bij gebruikers of distribuanten zoals bijv. koopmotieven

Consumentenmarkt afnemers:

  • Macro segmentatie: verschillende soorten distribuerende handel (grossiers/inkoopcombinaties)
  • Meso segmentatie: verschillende omvang, gebruiksintensiteit van distribuerende handel
  • Micro segmentatie: Onderscheid in persoonlijke voorkeuren bij distribuanten

Consumentenmarkt gebruikers:

  • Bijv. segmentatie op leeftijd, geslacht, sociale klasse

Geografische markt:

  • Landen ofregio’s die om redenen van marketing moeten worden gescheiden

Producten

De ‘P‘ van de FAP dimensies staat voor welke verdeling van produkten /diensten leent zich voor segmentatie?

  • Onderscheid naar productsegmentatiebenadering: aanbod van bewerkingen, producten (engineering bij technische diensten) en productsystemen
  • Onderscheid breedte en diepte van assortimenten
  • Onderscheid naar prijs- of kwaliteitssegmenten van aanbieders

Hoe kan ik de FAP dimensies toepassen?

FAP dimensies (flat)

Een winkelier is bijvoorbeeld opzoek naar een nieuwe benadering voor zijn doelgroep in de kinderkledingmarkt. Voor dit segment horen de volgende dimensie onderdelen van de FAP dimensies:

  • F: functiesegment: In deze branche is ragegevoelig erg belangrijk.
  • A: gebruikerssegmenten: De doelgroep bestaat uit baby, kleuter, scholier en tiener.
  • P: Productsegmenten: De segmenten bestaat uit buitenkleding, tops, buttons en jeans.

De markt is verzadigd op de afbeelding. De concurrentie heeft elke afnemersgroep of producteigenschappen verovert. Alleen maakt de concurrentie nog geen gebruik van een bepaald afnemersgroep of  producteigenschap. De bovenste blauwe ‘bol’ kan een connectie maken met de onderstaande gele en roze bol. Op deze manier kan er een nieuw segment worden aangeboord of een producteigenschap worden toegevoegd.

Wat kan ik eruit halen?

Je ontdekt een nieuwe functie, afnemersgroep of producteigenschap voor je product. Met het ontdekken van een nieuwe dimensie heb je in principe te maken met een gat in de markt… Je weet namelijk waar de concurrentie nog geen gebruik van maakt.

Belangrijke tip!

Je hoeft niet alleen je eigen productsegment in kaart te brengen. Je kan ook producteigenschappen meenemen van een andere productsegment in je analyse. Het kan namelijk heel goed zijn dat je wellicht een productinnovatie naar voren brengt die je kan toepassen met de FAP dimensies, want wie had ooit gedacht dat Lay’s, Joppiesaus zou toevoegen in het assortiment als producteigenschap?

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee
Showing 5 comments
  • Furkan
    Beantwoorden

    Dag,

    Wat is de bron van dit FAP analyse? of in welke boeken kan ik dit model terugvinden?

    Mvg,

    Furkan

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Dag Furkan,
      Bedankt voor je vraag, maar helaas ken ik ook niet de juiste bronvermelding. Ik zou je adviseren om te gaan zoeken naar de omgevingsanalyse in de boekliteratuur. Dit is een link naar een recensie van de fap analyse dat in het boek is verschenen.
      Is je vraag hiermee beantwoord?

  • Laura
    Beantwoorden

    Hey Furkan,

    Zou ik dit kunnen gebruiken in de customer analysis?

    Groet,

    Laura

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Beste Laura,

      Als je wilt dat Furkan een melding van je ontvangt dien je op de link ‘beantwoorden’ te klikken naast zijn naam.

      Terugkomend op je vraag. Ik ken de customer analysis helaas niet. Maar het combineren van twee analyses is niet verkeerd. Een analyse is een middel en als dat helpt om je doel te bereiken, dan zou ik het aanraden om het te combineren.

      Groet, Cristhian

Vragen of opmerkingen?