Stoner en Freeman model maken? Uitleg en voorbeeld

 in Marketinginstrumenten

Het Stoner en Freeman model behoort bij de modellen die niet vaak wordt gebruik. Het model lijkt veel op het DESTEP model. Net zoals bij het DESTEP model worden de externe factoren geanalyseerd. Alleen bij het Stoner en Freeman model bekijk je welke omgevingsfactoren randvoorwaardelijk is om binnen een strategische groep te kunnen overleven.

Heb ik het Stoner en Freeman model nodig?

Het Stoner en Freeman model heb je nodig wanneer je de externe factoren in de markt wil analyseren. Op de externe factoren in de markt heb je geen invloed. De factoren veranderen in de loop van tijd. Er kunnen bepaalde wetten zijn ingegaan, waardoor jouw product of dienst niet verkocht mag worden of nieuwe technologische factoren worden ontdekt, waardoor jouw product achterhaalt is…

Welke variabelen heb ik nodig?

Er zijn vier factoren die je nodig hebt bij deze analyse en twee belanghebbenden groepen. De onderstaande omgevingsfactoren analyseer je net zoals bij de DESTEP, alleen analyseer je nu de STEP.

  • Sociaal-culturele factoren
  • Technologische factoren
  • Economische factoren
  • Politieke-juridische factoren

Daarnaast zijn er bij het Stoner en Freeman model belanghebbenden binnen de organisatie. Belanghebbenden zijn personen of groepen die zowel een positieve of negatieve invloed kunnen uitoefenen op nieuwe producten of projecten van een organisatie.

Hierbij wordt er verschil gemaakt tussen interne en externe belanghebbenden binnen het stoner en freeman model. De volgende belanghebbenden komen in het bedrijfsleven het meest voor.

  • Externe belanghebbenden zijn toeleveranciers, crediteuren, klanten, concurrenten, financiële instellingen, vakbonden, media pressiegroepen en overheden.
  • Interne belanghebbenden zijn werknemers, aandeelhouders en managers.

Hoe kan ik het model toepassen?

Hier zijn enkele externe factoren voorbeelden die je kan beantwoorden om basisgegevens te kunnen analyseren met vragen van het stoner en freeman model.

Sociaal-culturele factoren

  1. Welke normen en waarden gelden er in de markt voor het product of dienst?
  2. Is er een bepaalde religie die tegen de komst van het product is?
  3. In hoeverre past het product of dienst binnen de samenleving?

Technologische factoren

  1. Wat zijn de nieuwste trends in de branche?
  2. Welke nieuwe innovaties zijn er binnen de branche?
  3. Welke technische problemen kunnen er optreden voor het product?
  4. Wat is de kans van adoptie van het product of dienst?

Economische factoren

  1. Wat zijn de marktcijfers van de markt?
  2. Wat is de koopkracht van de doelgroep?
  3. In welke marktvorm zit het product?
  4. Wat zijn de groeiperspectieven van het product in de markt?

Politieke-juridische factoren

  1. Voldoet het product aan de wetgeving?
  2. Welke licenties heb je nodig voordat het product op de markt verschijnt?
  3. Wat is de mate van interventie in de economie?
  4. In hoeverre heeft de overheid invloed op de organisatie?

Op de antwoorden van deze vragen van het stoner en freeman model heb je geen invloed op. Het gaat er nu om, hoe de organisatie omgaat met de macro-omgevingsontwikkelingen. De bovenstaande vragen geven echter een indicatie, want er zijn natuurlijk nog meer vragen bij elke factor te verzinnen bij het stoner en freeman model.

Hoe ontstaat er een verband?

Wanneer de marco-omgeving is geanalyseerd moet er een verband worden gemaakt met de belanghebbenden. Het stoner en freeman model staat tussen de factoren van de belanghebbenden die gevonden zijn en hoe ze op de antwoorden reageren.

Voor de externe belanghebbenden en interne belanghebbenden is het van uiterst belang dat deze ook geaccepteerd zullen worden. Zij kunnen immers een positieve of negatieve wending geven aan het nieuwe product of dienst.

  • Voorbeeld extern: Voor overheden is het van belang dat jouw product voldoet aan de wetgeving en dat jij de juiste licenties hebt kunnen bemachtigen voordat jouw product op de markt komt. In dit geval heeft de overheid een negatieve invloed op jouw product of dienst.
  • Voorbeeld intern: Als aandeelhouder beoordeel je, onder andere, de financiële positie van de organisatie. Er kunnen vertragingen oplopen in het proces als de financiële positie van de concurrent meer winst genereert, dan de huidige organisatie waar je aandelen in hebt.

Wat kan ik eruit halen?

Met het Stoner en Freeman model weet je welke factoren je kan analyseren. Echter wordt er rekening gehouden met de interne en externe belanghebbenden om de weerstand zo laag te houden, om producten en/of diensten te lanceren. Hierdoor is de overlevingskans van producten en/of diensten acceptabeler en komt het niet in problemen met wetgeving of vernieuwde technologieën.

Showing 8 comments
  • Pieter
    Beantwoorden

    Wat is het verschil tussen Stoner en Freemann en de DESTEP?

    • Cristhian
      Beantwoorden

      Dag Pieter,
      Bedankt voor je reactie.

      De Stoner en Freeman analyseert alleen de STEP factoren van de markt. Hieruit komen kansen en bedreigingen die door belanghebbenden worden geanalyseerd. Dit kan positief als negatief uitpakken voor de belanghebbenden. Zij kunnen namelijk weerstand (terughoudenheid) bieden om een product of dienst niet te lanceren. Met de opdrachtgever ga je in gesprek of het gevolgen heeft voor de organisatie voor een lange termijn. Dit is dus een stuk strategischer dan het DESTEP Model.

      Met het DESTEP model analyseer je alleen de externe factoren om kansen of bedreigingen eruit te halen. Dit model wordt meestal voor een marketingplan gebruikt en niet in een strategisch marketingplan, waar je juist de strategische beslissingen maakt.

      Is je vraag hiermee beantwoord?

      • Pieter
        Beantwoorden

        Ja zeker bedankt!

      • Pieter
        Beantwoorden

        Als ik er nog eens over na denk, uit de DESTEP komen dus alleen kansen en bedreiging voort. Als ik het goed begrijp komen er ook alleen kansen en bedreiging voort uit het stoner en freemann model. Wat zou een goede onderbouwing zijn waarom je voor een destep kiest ipv een stoner en freemann?

        • Cristhian

          Ha Pieter,
          Als je plan niet strategisch wordt ingezet en je alleen de kansen en bedreigingen van de markt wilt analyseren, zonder de weerstand van de belanghebbenden.

      • Pieter
        Beantwoorden

        Dank voor uitleg! Echter is het voor mij onduidelijk wie de belanghebbende zijn, het bedrijf of de afnemers?

        • Cristhian

          In het artikel staan externe en interne belanghebbenden. Namelijk onderaan het artikel bij de variabelen.

      • Pieter
        Beantwoorden

        Bedankt!

Vragen of opmerkingen?