Concurrentiebenadering van Kotler volgens 4 strategieën

 in Marketinginstrumenten

De concurrentiebenadering van Kotler heeft verschillende manieren om het voor je concurrent lastig te maken. Zo heeft Kotler verschillende soorten modellen voor marketing ontwikkeld. De onderstaande vragen geven inzicht of je het model nodig hebt voor je onderzoek.

Heb ik het model nodig?

De concurrentiebenadering van kotler zorgt ervoor dat je een strategie moet kiezen voor je product of dienst. Elke strategie heeft zijn eigen kijk op de producten die je gaat verkopen.

Welke variabelen heb ik nodig?

Je hebt voor de concurrentiebenadering van kotler een concurrentieanalyse nodig. Hierdoor achterhaal je de positie van de concurrentie. Daarnaast heb je je eigen product of dienst nodig met jouw bedachte positionering…

Hoe kan ik het model toepassen?

Er zijn 4 strategieën volgens de concurrentiebenadering van kotler:

Marktleider strategie

Total vraag vergroten

  • Als marktleider ben je continu opzoek naar nieuwe gebruikers. Je hebt de jongvolwassenen markt benaderd en nu ga je met jouw huidige product de markt van de pubers benaderen.
  • Je gebruikt nieuwe toepassingen van een ander product op jouw product (productinnovatie)
  • Je kan als marktleider de vraag vergroten. Je geeft de gebruiker redenen om je product meer te gebruiken.

Marktaandeel positie vergroten

  • Met behulp van reclame kan jij je marktaandeel positie verbeteren. Dit kan zowel online als offline reclame zijn volgens de concurrentiebenadering van Kotler

Marktaandeel positie verdedigen

  • Je kan samenwerkingen aangaan om je positie verdedigen te verbeteren.
  • Een flank verdediging houdt in dat je meerdere varianten maakt om je portfolio veilig te stellen, zodat je concurrent geen flank aanval op jouw product of dienst kan uitvoeren.

Marktuitdager strategie

Met deze strategie is de organisatie nog geen marktleider, maar wil dat wel worden in zijn marktgebied.

  • Bij een frontale aanval wordt de marktleider aangevallen op zijn sterkste punten. De aanval is gericht op het veroveren van marktaandeel volgens de concurrentiebenadering van Kotler.
  • Bij een flank aanval wordt marktleider aangevallen op terreinen waar die minder goed in is. Je probeert op deze markten juist in te spelen om vervolgens het marktaandeel te veroveren.
  • Bij omsingeling, wordt de marktleider omsingelt op meerder fronten te gelijke tijd. Dit gebeurt met verschillende producten of diensten rondom het kernproduct van de concurrent.
  • Bij een guerrilla aanval probeert je zo snel mogelijk marktaandeel te veroveren met de volgende voorbeelden:
    • Je voert snelle en korte marketingcampagnes uit.
    • Je lanceert een product tegen een aanzienlijke lagere prijs dan die van de concurrent.
    • Je product heeft meer opties en meer mogelijkheden.
    • Je brengt verschillende productvarianten op de markt.
    • Je verbetert de gebruiksvriendelijkheid van bezorgingen tot klachtenafhandelingen.

Marktvolger strategie

  • Bij een me-too strategie kopieer je de concurrent om in te spelen op de trend of rage. Je kan hierbij denken aan de Hoverboard. De populariteit stijgt en nu willen andere afnemers, zoals speelgoedwinkels, deze producten ook verkopen om te kunnen profiteren van de populariteit van dit apparaat.

Niche strategie

  • Je hebt een niche gevonden wanneer de concurrent deze markt nog niet bezit. Dit is een gedeelte van de markt met veel vraag volgens concurrentiebenadering van Kotler. Wanneer je een niche hebt gevonden, kan je met behulp van de sales funnel jouw doelgroep segmenteren om de slagingskans bij aankoop te verhogen.

Wat kan ik uit de concurrentiebenadering van Kotler halen?

De concurrentiebenadering van Kotler pas je toe voor je organisatie. Voor de onderneming biedt het duidelijkheid welke acties je kan ondernemen om meer marktaandeel te veroveren met jouw geselecteerde segment.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Vragen of opmerkingen?